Brasilia

Wikitravel
Etelä-Amerikka : Brasilia
Iguazu Décembre 2007 - Panorama 1.jpg
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Br-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Brasilia
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta brasilian real (BRL)
Pinta-ala 8 511 970 km2
Väkiluku 190,732,694 (2010)
Kieli portugali
Uskonto katolilaiset 89%, protestantit 6%, afroamerikkalaiset spirististit 2%
Sähkö 127V~220V/60Hz (Z pistoke)
Puhelinnumero +55
Internet-domaini .br
Aikavyöhyke (UTC) UTC -2 ~ -4

Brasilia (Brasil) sijaitsee Etelä-Amerikassa.

Jalkapallon MM 2014
Joseph Blatter - World Cup 2014.jpg

Brasiliassa järjestetään vuoden 2014 jalkapallon MM-kisat. Lisätietoja täältä.

Alueet[muokkaa]

612px-Brazil colourcópia.jpg

Brasilia on jaettu 5 alueeseen ja se muodostuu 26 osavaltiosta:

Kaupungit[muokkaa]

  • Brasília - Brasilian pääkaupunki, UNESCO:n maailmanperintökohde ja arkkitehtuurin taidonäyte.
  • Belém
  • Belo Horizonte - Minas Gerais osavaltion pääkaupunki
  • Fortaleza - Brasilian elovoimaisimpia kaupunkeja upeine rantoineen.
  • Manaus - Amazonin sydämessä.
  • Porto Alegre - Brasilian rikkaimpia metropoleja.
  • Recife - Brasilian Venetsiaksi kutsuttu, usean saaren päälle rakennettu kaupunki.
  • Rio de Janeiro - Maailmankuulu matkakohde ja valtavan Jeesus-patsaan kotipaikka.
  • Salvador - Brasilian entinen pääkaupunki ja nykyään etninen sulatusuuni.
  • São Paulo - Brasilian varakkain metropoli.

Muut kohteet[muokkaa]

Brasiliassa on paljon upeita luonnonpuistoja sekä vesiputouksia.
Ilmakuvaa Amazonilta

Ymmärrä[muokkaa]

Brasilia on pohjimmiltaan hyvin konservatiivinen maa, vaikka eurooppalaisten mielikuvissa se ei sitä ehkä ole. Nuoret ihmiset muuttavat yhteen vasta häiden jälkeen, maine on erityisesti naiselle tärkeä asia ja alastomuus liittyy vain seksiin. Vanhempia ihmisiä täytyy kunnioittaa.

Ihmiset Brasiliassa rakastavat omia tapojaan, uskomuksiaan eivätkä yleensä ole kovin kokeilunhaluisia. Suuri osa brasilialaisista ei ole opiskellut hyvätasoisissa kouluissa tai päässyt koskaan matkustamaan ulkomaille, joten älä pidä itsestäänselvyytenä, että brasilialaiset tietäisivät muun maailman asioista. Raha ratkaisee brasilaisessa yhteiskunnassa ja luokkien väliset erot ovat räikeät. Rikkaat ovat ökyrikkaita ja köyhillä ei ole mitään. Brasilialaiset itse ovat usein arvostaan tarkempia kuin tasa-arvoisissa pohjoismaissa, esimerkiksi ylempään sosiaaliseen luokkaan kuuluvalla ei ole alempaan luokkaan kuuluvia ystäviä. Muista myös, että Brasilia on ollut vapaa diktatuurista vasta reilut 20 vuotta.

Brasilian suuren koon ja maantieteellisen sijainnin, sekä tietysti historiansa vuoksi maan kulttuuri on hyvin monimuotoinen ja mielenkiintoinen. Musiikilla on erityinen paikka Brasilialaisten elämässä, esimerkiksi bossa nova ja samba ovat perin Brasilialaisia tyylilajeja.

Brasilialaiset ovat erittäin kohteliaita ja vastaanottavaisia, ja on tärkeää olla heille kohtelias aina. On usein tärkeämpää olla kohtelias kuin rehellinen. Brasilialaiset eivät ole suunnitelmallisia ja sovituista asioista ei aina pidetä kiinni. Parin tunnin myöhästyminen sovitusta tapaamisesta ei ole paikallisen käsityksen mukaan myöhästyminen.

Kaupat ovat tavallisesti auki 8/9:00-17/18:00. Pankit ovat avoinna maanantaista perjantaihin kello 10-16:00. Useimmat liikkeet ovat kiinni lauantai-iltaisin ja koko päivän sunnuntaisin, mutta 24/7 kauppoja ja pieniä puoteja on kuitenkin etenkin kaupungeissa.

Sähkö[muokkaa]

Brasilia on yksi harvoja maita, jossa käytetään niin 220 kuin 110 voltin sähkövirtaa. Volttimäärä voi vaihdella jopa saman rakennuksen sisällä, joten varaudu pitämään muuntajaa mukanasi. Myös adapterit ovat tarpeellisia, sillä pistorasiat vaihtelevat littanien amerikkalaisten, ja pyöreitten eurooppalaisten mallien välillä.

Tule[muokkaa]

Heti passin leimaamisen jälkeen kannattaa tarkastaa, että leiman viimeinen numero on pariton. Parittomat numerot tarkoittavat maahantuloa ja parilliset maasta postumista. Jotkut virkailijoista ovat leimanneet passeja väärin ja voi olla vaikeaa hakea viisumille jatkoa väärällä leimalla.

Viisumit[muokkaa]

Brasilialla on vastavuoroinen viisumikäytäntö, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että viisumien hinnat ja rajoitukset täsmäävät tulomaan Brasilialle asettamia säädöksiä.

Seuraavien maiden passeilla ei tarvitaa viisumia alle 90 päivän maassaoleskeluun, ellei toisin ole mainittu: Andorra, Argentiina, Itävalta, Bahamasaaret, Barbados, Belgia, Bolivia, Bulgaria, Chile, Kolumbia, Costa Rica, Kroatia, Tsekin tasavalata, Tanska, Ecuador, El Salvador, Viro, Suomi, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Ranska, Saksa, Kreikka, Guatemala, Guyana, Honduras, Hong Kong SAR passilla, Unkari, Islanti, Irlanti, Isreal, Italia, Etelä-Korea, Luxemburg, Macau, Malesia, Malta, Meksiko, Monako, Marokko, Namibia, Hollanti, Uusi-Seelanti, Norja, Panama, Paraguay, Peru, Philippiinit, Puola, Portugali, Romania, Venäjä, San Marino, Singapore (30 päivää), Slovakia, Slovenia, Etelä-Afrikka, Espanja, Suriname, Ruotsi, Sveitsi, Thaimaa, Trinidad ja Tobago, Tunisia, Turkki, Yhdistyneet-Kuningaskunnat, Uruguay, Venezuela ja Vatikaani. Maahantulovirkailijalla on lupa rajoittaa maassaoleskelupäiviä. Virkailija kirjoittaa passiin päivien määrän (esim. 30 tai 60). Jos virkailija ei kirjoita mitään, on määrä automaattisesti 90.

Lentokoneella[muokkaa]

Helposti suurin kansainvälinen lentokenttä Brasiliassa on São Paulo-Guarulhos(IATA: GRU ICAO: SBGR). Kenttä on myös keskeinen TAM airlinesin toimipaikka. Muihin suoriin lentoihin kuuluu:

Suomesta ei ole suoria reittilentoja Brasiliaan vaan konetta pitää vaihtaa esim. Madridissa tai Lissabonissa. Finnair lentää talvisin Aurinkomatkojen tilauslentoja Fortalezaan.

Junalla[muokkaa]

Brasiliaan on hyvin vähän junaliikennettä.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Metrô Fortaleza

Junalla[muokkaa]

Brasiliassa ei juurikaan ole kunnossa olevaa rautatieverkkoa eikä junalla matkustaminen ole maassa varteenotettava vaihtoehto.

Bussilla[muokkaa]

Bussiyhteydet ovat erittäin hyvät, koska bussilla matkustaminen on yksityisautoilun ja lentämisen ohella pääasiallinen matkustuskeino. Pitkän matkan busseja on karkeasti jaettuna kolmentasoisia, joista hienoimmissa on sängyiksi muuntuvat istuimet. Kaikissa busseissa on yleensä hyvä ilmastointi ja siistit wc:t. Näillä busseilla matkustaminen on kohtuuhintaista, mutta ei halpaa. Erityisen pitkillä matkoilla lentäminen on usein halvempaa. Erikseen ovat paikallisbussit, jotka voivat olla hyvin vaihtelevan kuntoisia.

Lentokoneella[muokkaa]

Brasiliassa on helppo matkustaa melkein minne vain lentäen. Huomioitavaa on, että lennot saattavat pysähtyä matkan varrella, erityisesti Sao Paulon kaltaisissa kaupungeissa. Tietoja ja aikataulut löytyvät englanniksi osoitteesta Infraero.[1]. Lennot kannttaa varaa suoraan lentoyhtiöiden sivuilta, sillä välikädet laskuttavat sievoisia summia palveluistaan.

Brasilian lentomarkkinat ovat täysin muuttuneet viimeisen 10 vuoden aikana. Suurimmat palveluntarjoajat ovat tällä hetkellä TAMja Gol [http://www.voegol.com.br. Nämä kaksi yhtiötä pyörittävät yli 80% maan sisäisistä lennoista.

Puhu[muokkaa]

Brasiliassa puhutaan brasilianportugalia, joka eroaa perus-portugalin kielestä yllättävän paljon. Oppikirjoja on erikseen portugalin ja brasilianportugalin kielestä. Englanti ei ole kovin yleinen kieli.

Osta[muokkaa]

Brasilian rahayksikkö on Real (lausutaan 'hay-OW'), monikossa Reais ('hay-ICE'), lyhenteeltään BRL tai R$. Yksi reali jaetaan 100 centavos:iin. Yli R$1,50 on yksi reali 50 centavosia.

Brasiliassa kannattaa olla varuillaan pankkikortin käytön suhteen. Useilta ihmisiltä on viety rahaa tililtä korttitietojen varastamisen yhteydessä. On turvallisempaa käyttää käteistä ja sitä kannattaa nostaa vain pankkien kuten Banco do Brasilin automaateilta. Jos kuitenkin haluat käyttää pankkikorttia, kannattaa tarkkailla tiliotetta.

Käytä pankkiautomaatteja joissa on pankki/luottokorttisi kuva. Erityisesti Banco do Brasilin automaatteja on paljon ja niiden käytöstä ei koidu lisämaksuja. Useimmat automaatit eivät kuitenkaan toimi kello 10 jälkeen illalla, tai antavat vain R$ 100 seteleitä.

Osa liikkeistä saattaa ripustaa kyltin, jossa ilmaistaan korttimaksun minimihinta. Tämä on kuitenkin laitonta, sillä jokaisen kaupan pitää lain mukaan ottaa vastaan pankkikorttimaksu, hinnasta riippumatta.

Hintataso[muokkaa]

Ostostenteko on Brasiliassa melko edullista. 06/2014 vaihtusuhde on 1 Reali = 0.33 Euroa

Tee[muokkaa]

Copacabana Rio de Janeiro
Amazo CIAT (2).jpg
Salvadorin satama-alue

Brasiliasta löytyy paljon tekemistä, jalkapallon katsomisen ohella:

  • Uimarannat- Melkein koko rannikko on yhtä upeaa hiekkarantaa ja rantaelämä on iso osa Brasilian kulttuuria. Tämä on erityisen selvää Riossa. Rion upeat Ipanema ja Cobacabana ovat upeita rantakohteita.
  • Amazonin sademetsä- Amazonin jokilaakso kätkee sisäänsä puolet maailman jäljelläolevista sademetsistä. Alueella elää noin 2.5 miljoonaa hyönteislajia, 40000 kasvilajia, 2200 kalalajia ja yli 20000 lintu- ja eläinlajia. Sademetsiin järjestetään paljon retkiä ja muita matkoja.
  • Rannikkosademetsä (Mata Atlântica) - on trooppinen ja subtrooppinen metsä, joka sijaitsee Brasilian rannikolla. Metsissä elää paljon uhanalaisia lajeja. Vaikka metsää on harvennettu jopa 90% alkuperäisestä, sijaitsee siellä silti 131 kansallispuistoa, 443 aluepuistoa ja 14 yleisöpuistoa joista suurin osa on auki kävijöille.
  • Vesiputoukset (Cachoeiras) - Brasiliasta löytyy paljon upeita vesiputouksia. Iguaçu-putoukset ovat yhdet maailman upeimmista ja vierailun arvoiset. Cachoeira da Fumaça-putous on maailman toiseksi korkein, huimat 353 metriä!
  • Kolonialistinen arkkitehtuuri -Monet Brasilian kaupungeista muistuttavat siirtomaa-ajoista kirkkoineen, luostareineen, parrakeineen ja linnoituksineen. Upeita siirtomaarakennuksia löytyy esimerkiksi Riosta ja Salvadorista.

Syö[muokkaa]

Picanhaa (hienointa naudanlihaa), riisiä ja papuja (brasilialaisten jokapäiväinen ruoka), pão de queijoa ("juustoleipää, eli vehnätaikinasta leivottua suolaista, jossa on juustoa sisällä), muita suolaisia pasteijoita ja piiraita, açaíta (energiapitoista sorbettimaista herkkua), moquecaa (kalasta tai äyriäisistä valmistettua pataa), moninaisia hedelmiä

Juo[muokkaa]

Caipirinhaa (ruokoviinasta, sokeria, limestä ja jäistä tehty drinkki), cachaçaa (ruokoviinaa), Guaraná-limpparia ja ihania hedelmämehuja

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Brasiliassa on suhteellisen turvallista matkustaa, jos pitää silmät auki ja järjen kädessä. Vältä liikkumista kaupunkien slummialueilla, joissa paikallisten jengien suorittamat aseistetut ryöstöt ovat tavallisia; ihmishenki on monissa paikoissa halpa ja turisti voi päästä hengestään rannekellon takia. Ole siis varovainen ja jos joudut ryöstetyksi, älä vastustele ja anna kaikki mitä sinulla on.

Lain mukaan kaikkien ihmisten pitää pitää mukana kuvallista henkilöllisyystodistusta. Ulkomaalaisille tämä tarkoittaa passia. Poliisit tosin hyväksyvät usein värillisen ja muovitetun valokopion.

Rikollisuus[muokkaa]

Brasilialaiset itsekin myöntävät, että maan suurin ongelma on rikokset. Brasilia on yksi maailman rikollisimmista valtioista, eli rikosten määrä on korkea. Aseistautuneet rikolliset ovat viime vuosien aikoina iskeneet kouluihin, hotelleihin ja muualle. Brasiliassa on myös korkeahko murhataso (28/100000). Kannattaa yrittää esittää paikallista ja pitää mukanaan vain tarvittavan määrän rahaa. Myös muut varallisuuden merkit kuten korut tai kallis elektroniikka kannattaa jättää hotellille.

Pysy terveenä[muokkaa]

Jos aikoo matkustaa viidakkoon kannattaa ottaa keltakuumerokotus ja syödä malarialääkkeitä. Brasilian hygieniataso ei ole yhtä korkea kuin Suomen, joten harkitse kahdesti ennen kuin ostat jotain syötävää katumyyjiltä ja juo vain pullotettua tai suodatettua vettä.

Kunnioita[muokkaa]

Vanhempia ihmisiä, ihmisten uskonnollisuutta (myös erilaisiin luonnonjumaliin kohdistuvaa), ihmisten yksityisyyttä alastomuuteen liittyen (alusvaatteissa tai alasti näyttäytyminen liittyy lähes pelkästään seksiin) ja paikallisten ihmisten neuvoja siitä, miten käyttäytyä ja pysyä turvassa.

Rasismi on erittäin vakava asia Brasiliassa, ja pelkästään rasististen ajatusten ilmaisusta voi joutua putkaan.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Matkapuhelimella[muokkaa]

Brasiliassa on 4 kansallista matkapuhelinoperaattoria; Vivo, Claro, OI ja TIM. Kaikilla on GSM sekä HSDPA/HSPA+ verkot. OpenSignalilta löytyy Brasilian operaattorien kuuluvuuskartta. kuuluvuuskartta

Internetillä[muokkaa]

Nettikahviloita löytyy yhä enemmän ja enemmän, ja niissä on usein kohtuulliset nopeudet. Myös hotelleilla ja julkisilla paikoilla kuten lentokentillä on usein Wi-Fi hotspotteja.

Posti[muokkaa]

Brasilian postilaitoksella [2] on toimipisteitä ja postitoimistoja koko maassa. Jos lähetät postikortteja, niin huomioi että niiden saapumisessa kestää kauan.

Puhelin[muokkaa]

Brasilian kansainvälinen suuntanumero on 55 ja käytössä on myös kaksi numeroinen aluekoodi.

Luvulla 2 tai 5 alkavat, kahdeksan numeroiset puhelinnumerot ovat maalinjoja ja luvulla 6 tai 9 alkavat matkapuhelinnumeroita.

Kaikissa kaupungeissa on samat hätänumerot:

  • 190 - Poliisi
  • 192 - Ambulanssi
  • 193 - Palokunta

Soittamalla 911 sinut ohjataan aina poliisille.

Jos haluat soittaa toiselle alueelle tai toiseen maahaan, tulee sinun valita puhelinoperaattorikoodi. Mahdolliset puhelinoperaattorit riippuvat sijainnistasi, mutta operaattorit 21 (Embratel) ja 23 (Intelig) toimivat kaikilla alueilla.

Kansainväline puhelinnumeromalli Brasiliaan on +55-(aluekoodi)-(puhelinnumero)

Brasiliassa:

  • Jos haluat soittaa toiselle alueelle: 0-(operaattorikoodi)-(aluekoodi)-(puhelinnumero)
  • Jos haluat soittaa toiseen maahan: 00-(operaattorikoodi)-(maakoodi)-(aluekoodi)-(puhelinnumero)

Julkiset puhelinkopit käyttävät esimaksettuja kortteja, joita saa 20, 40, 60 ja 75 krediitin kokoisina. Puhelinkoppeja on lähes kaikkialla ja kaikkia kortteja voi käyttää kaikissa kopeissa. Kortteja saa pienistä kaupoista ja erityisesti lehtikioskeista.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot