Botswana

Wikitravel
Afrikka : Etelä-Afrikka : Botswana
noframe
Sijainti
LocationBotswana.png
Lippu
Bc-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Gaborone
Valtiomuoto tasavalta
Valuutta pula (BWP)
Pinta-ala 600 370 km2
Väkiluku 1 573 267
Kieli englanti ja tswana
Uskonto Noin puolet väestöstä on kristittyjä ja toinen puoli perinteisen animismin harjoittajia.
Puhelinnumero +267
Aikavyöhyke (UTC) UTC+2

Botswana on maa eteläisessä Afrikassa.

Alueet[muokkaa]

Kaupungit[muokkaa]

Muut kohteet[muokkaa]

Ymmärrä[muokkaa]

Ilmasto[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Yleisin aloitusmaa Botswanaan lentäville on Etelä-Afrikka. Lentoja on päivittäin Gaboronen ja Johannesburgin välillä. Lentoja on myös ajoittain Namibian ja Zimbabwen välillä. South African Airways lentää suuren osan Etelä-Afrikan lennoista, kun taas Air Botswana lentää Etelä-Afrikan lisäksi myös paikallisiin kohteisiin kuten Francistowniin ja Mauniin.

Junalla[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Laivalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Puhu[muokkaa]

Botswanan alkuperäiskieli on Tsvana, mutta Englanti on virallinen kieli. Väestön englanninkielen ymmärtäminen vaihtelee kohtuullisesta hyvään, joten kommunikointivaikeuksia ei ole paljon odotettavissa syrjäseutujen ulkopuolella.

Osta[muokkaa]

Hintataso[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Botswanassa on yllättäen tiukempi politiikka alkoholin suhteen kuin yleensä eteläisen Afrikan maissa. Tavalliset kaupat eivät yleensä myy alkoholijuomia, ja sekä alkoholiliikkeillä että niitä myyvillä ravintoloilla on usein rajoitetut ajat myynnille. Alkoholin nauttiminen julkisella paikalla on paheksuntaa aiheuttava teko ja saattaa johtaa ongelmiin viranomaisten kanssa. Ulkomaisille suunnatut majapaikat eivät yleensä ole näiden rajoitusten koskemia, ja niin ollen usein houkuttelevat myös paikallisia parille jos enemmällekin juomiselle.

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Ihmiset ovat ystävällisiä ja rikoksia tehdään suhteellisen vähän. Botswana onkin monessa suhteessa yksi Afrikan turvallisimmista ja rauhallisimmista maista. Suurimmat vaaratekijät eivät tule muiden ihmisten taholta, vaan luonnon. Autolla ajaessa pitää olla jatkuvasti valppaana, sillä paikoittain huonokuntoiset tiet ja niillä liikkuvat eläimet voivat aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita, ja onnettomuuden sattuessa lähin apu voi olla tuntien päässä. Eri puolilla maata esiintyy vapaana kulkevia vaarallisia eläimiä kuten krokotiileja, elefantteja, virtahepoja ja leijonia. Nähdessään näitä on äärimmäisen tärkeää pysytellä turvassa sisällä rakennuksessa, teltassa tai kulkuvälineessä.

Pysy terveenä[muokkaa]

Kunnioita[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot