Belize

Wikitravel
noframe
Sijainti
noframe
Lippu
Bh-flag.png
Perustiedot
Pääkaupunki Belmopan
Valtiomuoto parlamentaarinen demokratia
Valuutta Belizen dollari (BZD)
Pinta-ala 22,966 km2
Väkiluku 287,730
Kieli englanti ja espanja
Uskonto katolilaisia
Puhelinnumero +501
Internet-domaini .bz
Aikavyöhyke (UTC) UTC -6

Belize on valtio Keski-Amerikassa.

Alueet[muokkaa]

Kaupunkeja[muokkaa]

Muita kohteita[muokkaa]

Belizen hienoin nähtävyys lienee sukelluskohde Blue Hole. Kohde on ilmasta katsottuna kenties kauniimpi, kuin sukellettuna, mutta silti ehdottomasti paikka, joka kannattaa nähdä.

Blue Holeen järjestetään päivän sukellusretkiä useista kohteista. Merimatkaa sinne kertyy 2-3 tuntia, joten reissuun menee väistämättä koko päivä. Jos haluat sukeltaa pilareitten välissä, on sukellussyvyys 40m. Reissut sopivat myös snorklaajille. Laivoissa ei yleensä ole WC:tä, vaikka reissu kestää koko päivän. Merenkäynti voi olla kovaa.

Ymmärrä[muokkaa]

Meksikoon ja Guatemalaan verrattuna Belize ei häikäise. Sen läpi kulkemiseen riittää muutamakin päivä. Maa on turisteille aika kallis ja kauniita Cayeja lukuunottamatta näkemistä on aika vähän.

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Suomesta ei ole lentoyhteksiä Belizeen, joten vaihto esimerkiksi Isossa-Britanniassa tai Brasiliassa on tarpeen. Suomesta pääsee suorilla lomalennoilla Cancuniin, josta on kätevä jatkaa matkaa alas Belizeen.

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Meksikon puolelta mm. Cancunista ja Playa del Carmenista on useita bussivuoroja Meksikon rajakaupunki Chetumaliin, josta on jatkoyhteydet Belizen puolelle.

Laivalla[muokkaa]

Meksikon rajalta Chetumalista pääsee Express Boatilla suoraan Caye Caulkerille muutamassa tunnissa. Rajamuodollisuudet hoidetaan Belizen puolella näppärästi San Pedrossa, jossa laiva pysähtyy niitä varten. Voit myös jäädä kyydistä pois San Pedrossa. Tämä pikavene säästää tunteja matka-aikaa Caye Caulkerille ja on busseja mukavampi matkantekotapa.

Junalla[muokkaa]

Liiku[muokkaa]

Halvin kulkuväline on ns. chicken bus eli vanhoista amerikkalaisista koulubusseista tuunatut bussit. Istumapaikan saaminen on tuurista kiinni, mutta paikalliselämää näkee läheltä. Matkanteko on hyvin hidasta. Varsinaisia bussipysäkkejä ei ole, vaan bussi pysähtyy poimimaan matkustajia tien varrelta, jos vaan bussissa tilaa on.

Vesibussit kulkevat useita kertoja päivässä Belize Cityn ja Caye Caulkerin väliä.

Puhu[muokkaa]

Belizen virallinen kieli on englanti, mutta espanjaa puhutaan myös yleisesti.

Osta[muokkaa]

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Opiskele[muokkaa]

Työskentele[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Terveydenhoito

Belizeen matkustaville suositellaan kattavaa matkavakuutusta. Rokotukset kannattaa hankkia A-hepatiittia ja jäykkäkouristusta vastaan. Matkustettaessa normaalien turistireittien ulkopuolella tulee malarialääkityksen tarve tarkistaa lääkäriltä ennen matkaa. Maassa voi esiintyä erilaisia trooppisia tauteja kuten dengue, malaria, kolera, hepatiitti ja lavantauti. Suojautuminen hyttysiltä on suositeltavaa. Samoin kosketusta etenkin kulkukoiriin tulee välttää, sillä myös rabiesta esiintyy.

Elintarvikehygieniaan tulee kiinnittää suurta huomiota ja välttää mm. salaatteja, majoneesia, mansikoita, vesijohtovettä, jäätelöä ja jääpaloja sekä huonosti kypsytettyä meriruokaa.

Sairaalahoitoa vaativissa sairaustapauksissa on suositeltavaa ottaa heti yhteyttä oman matkavakuutuksen palvelukeskukseen, sillä yleensä sairaalat eivät hyväksy suoraan suomalaista matkavakuutusta maksun takeeksi, vaan pyytävät potilaan luottokortin. Matkavakuutuksen tulisi kattaa myös ambulanssilento, sillä vakavat tapaukset siirretään hoitoon Yhdysvaltoihin.

Kunnioita[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

GSM toimii Belizessä.

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot