Baku

Wikitravel
Icheri sheher.jpg

Baku on Azerbaidžanin pääkaupunki ja suurin kaupunki. Kaupungin väkiluku on arviolta 2,074,300 (2003).

Ymmärrä[muokkaa]

Baku on Azerbaidžanin pääkaupunki ja maan taloudellinen ja kulttuurinen keskus. Azerbaidžan on autoritaarinen valtio, joten älä puhu politiikasta paikallisten kanssa. Presidenttiä täytyy kaikissa muodoissa kunnioittaa.

Valtaosa Azerbaidzhanin väestöstä on islaminuskoista, suurin osa heistä kuuluu shiiamuslimeihin. Azerbaidzhan on sekulaarinen valtio kuten Turkki ja uskontoa pidetään yksityisasiana. Islamin oppeja ei noudateta erityisen tarkasti, joten suhtautuminen muun muassa alkoholiin on liberaalia. Vaikka maassa pukeudutaan yleisesti länsimaiseen tapaan, paljastavaa pukeutumista on kuitenkin suositeltavaa välttää.

Azerbaidzhanin kulttuuri ja suvaitsevaisuus eivät ole samanlaisia kuin Pohjoismaissa, mikä matkailijan tulisi ottaa huomioon osana yleistä paikallisen kulttuurin ja tapojen kunnioitusta.

Huumausaineiden käytöstä voi saada pitkiä vankilatuomioita ja huomattavan korkeita sakkoja. Rangaistus huumausaineiden salakuljetuksesta on 3-7 vuotta vankeutta.

Sotilaskohteiden valokuvaamista ei suositella. Niiden lähistölle pyrkineitä matkailijoita on pidätetty kuulusteluja varten. Uskonnollisia kohteita kuvattaessa on hyvä pyytää siihen lupa.

Tule[muokkaa]

Heydar Aliyevin kansainvälinen lentoasema (IATA: GYD) sijaitsee 25 km kaupungista. British Airways ja Lufthansa operoivat Bakuun, mutta Air Balticilla on useita lentoja viikossa.

Bakuun voit saapua junalla Venäjältä, Georgiasta tai Iranista.

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Bussilla[muokkaa]

Kävellen[muokkaa]

Metrokartta

Metrolla[muokkaa]

Bakussa toimii kaksilinjainen metro.

Näe[muokkaa]

Bakussa on monia historiallisia kohteita. Tunnetuin maamerkki on Neitsyttorni. Lisäksi Bakun uudessa kaupungissa on monia erittäin hienoja pilvenpiirtäjiä mm. Flame Towers.

Baku Maiden Tower.jpg

Tee[muokkaa]

  • Targovan katu ja Fountainin aukio — tämän kadun varrelta löytyy useita ravintoloita ja kauppoja.

Osta[muokkaa]

  • Antiikkia Vanhasta kaupungista (İçəri Şəhər)
  • Mattoja
  • Omenoita
  • Teetä

Syö[muokkaa]

Juo[muokkaa]

Kahvilat[muokkaa]

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Nuku[muokkaa]

Edulliset[muokkaa]

  • Baku Station Hotel os. 24 May Station, Baku

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Julkinen terveydenhuolto ei ole Azerbaidzhanissa länsimaisella tasolla. Sairaaloiden varustetaso on matala ja Bakun ulkopuolella voi olla pulaa lääkkeistä ja muista sairaalatarvikkeista. Yksityisiä ja englanninkielisiä terveyspalveluita on saatavilla vain Bakussa.

Azerbaidzhaniin saapuvalta ulkomaalaiselta ei edellytetä pakollisia rokotuksia. On kuitenkin suositeltavaa, että kurkkumätä-jäykkäkouristus-, MPR- ja hepatiitti A- rokotukset ovat voimassa. Hyvänlaatuista P. vivax -malariaa esiintyy rajoitetusti kesäkuusta lokakuuhun maaseudun alankoalueilla, pääasiassa Kura- ja Arax- jokien välisellä alueella. Malarian lääke-ehkäisyä ei tarvita.

Vesijohtovesi ei ole juomakelpoista, mutta kaupoissa on yleisesti saatavilla pullotettua juomavettä.

Ota yhteyttä[muokkaa]

Postitoimisto

Internet[muokkaa]

  • Interkahvilat tunnetaan parhaiten nimellä Internet klubs, mutta ne ovat melko harvinaisia.

Posti[muokkaa]

  • Postimerkki maksaa 0,8 AZN.

Jatka matkaa[muokkaa]