Amerikan halpalentoyhtiöt

Wikitravel

Tämä artikkeli on matkailuaihe.

Vaikka Southwest onkin halpalentoyhtiötoiminnan pioneeri ihan siinä missä eurooppalainen Ryanairkin, eroavat nämä toisistaan melko selvästi eurooppalaisen mallin ollessa selvästi riisutumpi ja pelkistetympi.

Pohjois-Amerikka[muokkaa]

Yhdysvallat[muokkaa]

  • Southwest Airlines [1] on halpalentoyhtiöistä vanhimpia. Se aloitti toimintansa 1971 ja on tehnyt voittoa lukuisat edelliset vuodet - toisin kuin monet muut maanmiehensä. Se on kohdemäärällä mitattuna Yhdysvaltojen suurin lentoyhtiö ja matkustajamäärässä mitattunakin maailman kolmanneksi suurin. Se operoi vain erilaisia Boeing 737 -versioita ja operoikin maailman suurinta 737-laivastoa.
  • AirTran [2] lentää lähinnä Yhdysvaltojen itärannikon kohteisiin.
  • JetBlue Airways [4] mainostaa kotimaan lentojaan näyttävästi joka istuimessa olevalla henkilökohtaisella TV-ruudulla.
  • Skybus [7] on Ryanairin businessmallia noudattava yhtiö, jonka ensilennot 2007 keväällä ovat herättäneet paljon huomiota, sillä perinteisesti amerikkalaiset halpikset eivät ole toteuttaneet aivan samanlaista karvalakkilentomallia kuin Euroopassa on totuttu näkemään. Halvimmat lennot maksavat 10 dollaria ennen veroja. Skybus lentää toistaiseksi Ohiosta muualle Yhdysvaltoihin, mutta laajentumissuunnitelmat ovat hulppeat. Ilmoitti lakkauttamisestaan huhtikuussa 2008.
  • go! [8] lentää edullisesti Havaijin saariryhmän eri saarten välillä.

Kanada[muokkaa]

  • WestJet [9] on kanadalainen halpalentoyhtiö, joka yhdistää suurimmat Kanadan kaupungit keskenään sekä lentää myös joillekin Yhdysvaltojen kentille.

Meksiko[muokkaa]

  • Viva Aerobus [10] on tuore halpalentoyhtiö, jossa RyanAirin perustajilla on näppinsä pelissä. Reitit toistaiseksi vain Meksikon sisäisiä.
  • Click Mexicana [11] on Mexicana-yhtiön halpisversio. Kohteena Meksikon sisäisten lisäksi mm. Havanna.
  • Avolar [12] on Meksikon ensimmäinen halpalentoyhtiö. Se lentää Meksikon sisäisiä lentoja.
  • Myös Volaris [13] lentää kotimaansa sisäisiä lentoja.
  • Interjet [14] toimii myös vain kotimaansa sisällä.
  • Líneas Aéreas Azteca [15] on löytänyt Meksikon kohteiden lisäksi myös Los Angelesin reittikartalleen.

Etelä-Amerikka[muokkaa]

Brasilia[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä