Abu Dhabi

Wikitravel

Abu Dhabi on Yhdistyneiden arabiemiirikuntien pääkaupunki ja Abu Dhabin emiraatin suurin kaupunki.

Ymmärrä[muokkaa]

Miehet jylläävät. Pukeutuminen naiset: olkapäät ja polvet kannattaa peittää. ihan vaan näyttääkseen että kunnioittaa maan tapoja. Kaupunki herää eloon illalla, jolloin ei ole enää niin kuuma. Ihmiset kruisailevat autoilla ja hengailevat ostoskeskuksissa. Kesäisin kaupungissa on yli 50 astetta, mutta talvella vain 27, silloin voi nähdä paikalliset talvitakit päällä. Kaupungin väestöstä vain 20% on alkuperäisasukkaita, ja he ovat ne rikkaat. Heitä näkee lähinnä isoissa ostoskeskuksissa. Kaikki työläiset kuten taksikuskit ja tarjoilijat ovat lähinnä filippiineiltä tai intiasta. Ja heitä on joka paikassa.

Kaupungit[muokkaa]

Tule[muokkaa]

Lentokoneella[muokkaa]

Abu Dhabin lentokenttä on UAE:n toiseksi suurin ja Etihadin päämaja. Toinen varteenotettava vaihtoehto on lentää Dubaihin, josta pääsee taksilla alle kahdessa tunnissa perille (n. Dhs. 300, eli 50€).

Liiku[muokkaa]

Autolla[muokkaa]

Kaupunki on täynnä autoja, kannattaa suosia takseja. Ne ovat halpoja.

Bussilla[muokkaa]

Bussit ovat ilmaisia ja kulkevat kattavasti ympäri kaupunkia. Eivät kylläkään lentokentälle asti, sinne on 30km. Bussin etu-osa on varattu naisille, ja taka-osa miehille.

Kävellen[muokkaa]

Kävellen pääsee kätevästi, koska välimatkat eivät ole niin pitkiä. Kannattaa kävellä rantakatu cornichea pitkin.

Metrolla[muokkaa]

Ei ole metroa.

Näe[muokkaa]

Seitsemän tähden hotelli Emirates palace. Meren rannalla, ympärillä mahtava puutarha. Jos haluat sisälle katselemaan paikkoja, tee varaus kahvilaan tai libanonilaiseen ravintolaan.

Tee[muokkaa]

Mene uimaan Lulu islandille, saari on kokonaan ihmisten tekemä. Venekyydit edestakas 3e. Saari on pelkkää uimarantaa ja siellä kiertää ilmaiset bussit. Matkusta Al Ain- kaupunkiin, bussimatka 2e. Al Ainissa on eläintarha ja emiirikuntien korkein kohta Jabel Hafeet. Autolla pääsee Jabelin ylös asti! Käy elokuvissa, liput halpoja ja elämys taattu. Elokuvissa ihmiset puhuvat ja kävelevät ympäriinsä. Teatterissa saa myös polttaa tupakkaa, ja vauvojen itkuakin saattaa kuulla.

Osta[muokkaa]

Abu Dhabi on täynnä isoja ostoskeskuksia, kuten 2007 avattu Marina Mall ja Abu Dhabi mall. Niissä kaupataan kylläkin aika kallista tavaraa, länsimaista kaikki tietenkin. Jos arabialaisia tuotteita haluaa, niitä saa kaivella. Hyviä ovat esimerkiksi Medina mall tai hamdan centre.

Syö[muokkaa]

Libanonilaista ruokaa kaupataan melkein kaikkialla. Ja kuten islamiin kuuluu, sianlihaa ei saa mistään. Nauti kanasta!

Juo[muokkaa]

Maista arabialaista kahvia!

Kahvilat[muokkaa]

Kaupungissa on paljon kahviloita, ja paikalliset viihtyvät niissä erittäin hyvin.

Baarit & pubit[muokkaa]

Yökerhot[muokkaa]

Yökerhoja ei näy, sillä alkoholihan on kielletty islamissa. Sen sijaan paikalliset tapailevat kahviloissa. Kaikissa paremmissa hotelleissa yökerho tosin löytyy ja alkoholiakin tarjoillaan. Pukeutuminen on hyvin länsimaista, paikalliset sulautuvat joukkoon.

Nuku[muokkaa]

Paljon hotelleja, mutta kaikki kalliita. Kaupungissa ei ole yhtään hostellia, eikä yhden tai kahden tähden hotellia. Edullisin on International rotana inn.

Edulliset[muokkaa]

Keskihintaiset[muokkaa]

Hintavat[muokkaa]

Pysy turvassa[muokkaa]

Pysy terveenä[muokkaa]

Ota yhteyttä[muokkaa]

Jatka matkaa[muokkaa]

Kirjoitusjärjestelmät

Toiminnot

Docents

Muilla kielillä

muut sivustot