Zona horària

De Wikitravel
Map-World-Timeszones.png

Vet aquí una llista de països, regions i territoris agrupats per zona horària.

Tot i que moltes zones horàries tenen noms descriptius utilitzats per persones que hi viuen, els podem identificar de forma menys ambigua si els relacionem amb el UTC (Universal Time, Co-ordinated; Horari Universal Coordinat). UTC també es pot veure anomenat GMT (Greenwich Mean Time), segons el "Royal Observatory", l'observatori que es troba a la zona de Londres anomenada Greenwich.

UTC també es pot nomenar de vegades horari Z o Zulu. L'hora es pot escriure com en l'exemple 21:45Z amb la Z que indica UTC. La "Z" representa "zero", i "Zulu" és la doble pronunciació en ràdio per a la lletra "Z". Ve del sistema nàutic en el qual a cada zona horària se li assigna una lletra.

Les zones horàries a l'est de UTC i a l'oest de la Línia Internacional de Canvi de Data tenen assignats nombres d'hores cap endavant de UTC (p.e. UTC+4); les zones a l'oest de UTC i a l'est de la Línia Internacional de Canvi de Data tenen assignats nombres d'hores cap enrere de UTC (p.e. UTC-6). Quan es creua la Línia de Data anant cap a l'est, els rellotges es passen cap a enrere 24 hores completes, i viceversa en sentit oposat. (Nota: El lapse total de zones horàries cobreix més de 24 hores perquè la Línia de Data fa ziga-zaga cap a l'est i cap a l'oest per mantenir certs grups d'illes dintre del mateix dia del calendari, tot i que no els correspondria la mateixa zona horària.)

Com a referència, saber que les Illes Canàries es troben a UTC i Espanya peninsular a UTC+1.

UTC+14

UTC+13:45

UTC+13

UTC+12:45

UTC+12

UTC+11:30

UTC+11

UTC+10:30

UTC+10

UTC+9:30

UTC+9

UTC+8

UTC+7

UTC+6:30

UTC+6

UTC+5:45

UTC+5:30

UTC+5

UTC+4:30

UTC+4

UTC+3:30

UTC+3

UTC+2

UTC+1

UTC

UTC-1

UTC-2

UTC-3

UTC-3:30

UTC-4

UTC-5

UTC-6

UTC-7

UTC-8

UTC-9

UTC-9:30

UTC-10

UTC-11

UTC-12

Variants

Accions

Docents

En altres llengües

other sites