Ulldecona

De Wikitravel

'Ulldecona' és un municipi de la comarca del Montsià, inclou els nuclis del Castell, La Miliana, Sant Joan del Pas, Els Valentins i les Ventalles. Està situada al sud de Catalunya formant el límit meridional del Principat amb el País Valencià. La població estimada al 2013 és de 7445 habitants.

Posseeix un important patrimoni històric que es remunta a l'art rupestre (6000 AC), vestigis ibèrics, oliveres mil · lenàries, vies romanes, construccions medievals i edificis neoclasicos i modernistes.

Contingut

Ubicació

Ulldecona es troba situada a la comarca del Montsià, al sud de Catalunya, enmig de dos grans contraforts com són la Serra del Montsià a l'est i la Serra de Godall a l'oest. El municipi compta també amb cinc nuclis de població més: el Barri Castell, Sant Joan del Pas, Els Valentins, La Miliana i les Ventalles. Coordenades GPS: GPS: 40 ° 35 '49.71 "N 0 ° 26' 49.61" E

Clima

Ulldecona té un clima mediterrani. A l'hivern les temperatures són relativament suaus pel dia, fresques i humides durant la nit. A l'estiu la calor és forta i humida. Pel que fa a les pluges, aquestes es reparteixen de manera desigual al llarg de l'any.

Història

Després de la reconquesta cristiana, el castell d'Ulldecona va quedar en mans de la família dels Montcada, formant part del terme de Tortosa. Les dificultats en la tasca de la repoblació van fer que en 1173, Guillem de Montcada cedís el castell als Cavallers Hospitalaris. La donació va ser confirmada en 1178 pel rei Alfons I d'Aragó i incloïa part dels actuals termes d'Alcanar, Freginals i Sénia.

El castell es trobava a la zona fronterera amb els sarraïns pel que patia continus atacs. Davant la impossibilitat de defensar-lo, els hospitalaris van retornar al 1191 el castell als Montcada, tot i que es van reservar el senyoriu. El castell es va ampliar amb la construcció d'una torre de base circular, pensada per protegir la primitiva població instal · lada al nucli conegut com Ulldecona Vella.

En 1122, finalitzat el perill d'atacs musulmans, el castell va tornar als hospitalaris ja que no era necessària la presència dels Montcada com a defensors de la plaça. En 1227 es va establir aquí una administració dels hospitalaris, dirigida per Ramon de Cervera. Aquesta administració, coneguda també com a administració de Tortosa, va realitzar les seves funcions fins al segle XIX.

Els primitius habitants es van situar prop de la zona de protecció del castell, en una àrea muntanyosa que impedia la seva expansió. En 1274 es va concedir permís per traslladar-se a un quilòmetre, a la vall, i per establir aquí un nou nucli sota el nom de Sant Lluc d'Ulldecona , origen de l'actual municipi.

En 1463 i 1465, la vila va ser assetjada per les tropes de Joan II d'Aragó i Ulldecona es va mantenir fidel a la Diputació catalana. Durant la Guerra de Successió espanyola va quedar en poder de les tropes felipistes des de 1708 pel que no es van produir destacats enfrontaments. La ciutat va ser ocupada per les tropes franceses des de juliol de 1810-1813 durant la Guerra de la Independència espanyola.

Cultura

A la zona del serra del Godall es va trobar la major concentració d'Art Rupestre Llevantí de tot Catalunya, la manifestació cultual dels últims caçadors-recol · lectors (entre 10.000-6.500 anys d'antiguitat). Es tracta de 14 abrics amb més de 400 figures formant complexes escenes de caça, algunes d'elles en un estat de conservació excepcional. També hi ha restes de la cultura ibèrica ilercavona amb 4 poblats, entre ells La Ferradura, La Cogula i Les Esquarterades.

De l'antic castell es conserven la torre circular de defensa així com l'antiga torre palau dels hospitalers. aquesta última és de base rectangular, construïda en pedra picada. El conjunt inclou també l'antiga església de la Mare de Deu dels Àngels. Es tracta d'un edifici d'estil romànic tardà, de nau única amb coberta de volta de canó. Recents campanyes d'excavació i restauració han descobert la gran importància de l'emplaçament militar des de l'època emiral del s. VIII fins al final de l'Edat Mitjana. L'església parroquial d'Ulldecona està dedicada a Sant Lluc. És un edifici d'estil gòtic amb elements de transició construït entre 1373 i 1421. És de nau única, amb capelles laterals, coberta amb una volta amb nervadures típiques del gòtic. A la capella del Santíssim es poden veure decoracions realitzades amb ceràmiques procedents d'Alzira. El campanar fou reconstruït en 1817.

L'edifici conegut com a Casa de la Comanda conserva encara la façana gòtica. Va ser la seu de l'administració hospitalària i el seu interior va ser reformat per complet en 1851.

L'antic convent del Roser és la seu de l'ajuntament. Va estar habitat per monjos dominics fins a 1835. L'església és d'estil renaixentista, de nau única i amb quatre capelles laterals. Després de l'exclaustració va servir com a seu dels jutjats municipals. De l'edifici del convent es conserven quatre de les cinc galeries originals del claustre.

Durant la Setmana Santa es representa la Passió d'Ulldecona, basada en els textos de Josep Maria Junyent i Quintana en la versió en espanyol i de Jaume Vidal i Alcover en la versió en català. La festa major d'Ulldecona té lloc a finals del mes d'agost. Durant el mes de juliol se celebraven les jornades medievals de la vila.

Arribar

En cotxe

Autopista AP-7 (sortida 42), a 4 Km d'Ulldecona

Carreteres comarcals:

- 'T-331' Ulldecona - Les Ventalles - Tortosa (més la C-12)

- 'T-332' Ulldecona - Vinaròs (més la CS332 i la N-238)

- 'TV-3319' Ulldecona - Sant Joan del Pas - Barri Castell - La Sénia - TV-3318 Ulldecona - Alcanar

- 'TV-3322' Barri Castell - dels Valentins.

Carreteres locals:

- 'TV-3313' Ulldecona - Godall

- 'TV-3314' Ulldecona - La Miliana - La Galera (s'accedeix per la carretera de la Sénia)

Amb tren

Línia fèrria Barcelona - València (RENFE), amb l'estació situada al mateix nucli urbà.

Amb autobús

Línia d'autobusos (HIFE) amb parades a les Places: Catalunya i Sales i Ferré i també als Barris d'Ulldecona.

Vegi

'Castell Medieval'

El Castell Medieval d'Ulldecona, es troba situat sobre una petita elevació anomenada Puig del Castell que forma part de la Serra Grossa. Aquest conjunt es troba situat al marge esquerre del al riu Sénia, actual límit político-administratiu entre Catalunya i València. L'àmplia visibilitat i la gran fertilitat i riquesa del terreny han comportat que aquest lloc hagi estat al llarg del temps una zona estratègica del control del territori des de l'època ibèrica fins a l'Edat Mitjana.

Les construccions que conserva íntegrament el conjunt fortificat a l'interior són: una torre cilíndrica de dimensions reduïdes, una torre principal de base rectangular que domina tot el conjunt, el pati d'armes i l'església de Santa Maria dels Àngels. També trobem dues línies de muralla d'origen àrab amb restes d'intervencions posteriors i, restes de dues torres o bastions (d'origen àrab) on, en un d'ells, es va trobar, sorprenentment en una excavació, una figura de bronze representant a Crist Rei . Aquesta peça és única en totes les Terres de l'Ebre i província de Tarragona i s'ha datat del segle XIII per comparació amb altres d'aquesta època.

Actualment es realitzen unes interessants visites guiades que permeten gaudir d'un espai clau per entendre la història i la del territori al llarg dels últims 2700 anys.

'Església de Sant Lluc'

L'actual temple gòtic substituí l'església del segle XIII bastida en traslladar la gent del Castell a la vall. La seva construcció es va iniciar al 1373 i el 1421 es va consagrar l'altar major. Consta d'una única nau dividida en quatre trams i capelles laterals entre contraforts irregulars. La volta és de "creueria", amb arcs recolzats sobre pilastres adossades als murs. Té finestres de "traceria" i dos petits rosetons. La porta d'accés és "arquivoltada" i està precedida d'un porxo. La decoració és austera, però el conjunt resulta ample i "solemnial". De construcció posterior (segona meitat segle XVIII), hi ha la sagristia i la capella del sagrari. A la sagristia, de tornada de canó i amb unes decoracions força interessants i amb rajoles "vidriades", predomina la concepció barroca. La capella del sagrari, de planta de creu grega i d'esperit neoclàssic, va ser restaurada el 1998 i està presidida per la imatge de la Pietat, patrona de la vila.

El 1936, durant la Guerra Civil, va ser destruït el Retaule de Sant Lluc, de fusta policromada i del qual formaven part 16 teles. Les teles es van salvar de la destrucció però, a causa de les grans dimensions van ser separades dels seus bastidors i marcs per ser traslladades al Convent de les Monges Agustines. Aquestes teles s'atribueixen a l'escola de Sarinyena, família valenciana "retaulistes" i pintors, actius a finals del S. XVI i principis del s. XVII. La majoria d'aquestes teles han estat restaurades i poden contemplar-se a la capella de la sagristia. Les més destacades són La Santíssima Trinitat, de 300 x 200 cm, La Coronació de Maria, de 390 x 330, i l'Enterrament de la Mare de Déu, de 392 x 335 cm.

'Nucli antic'

A més de l'Església i la plaça porticada, el casc antic de la vila guarda nombroses cases senyorials entre les que destaca la Casa de la Comanda, antiga seu dels "comanadors" del segle XV, època a la qual pertanyen els vestigis conservats a la façana. A la planta baixa destaca el portal central "dovellat" de pedra, en el sector central hi ha dos escuts gravats amb els emblemes de la orde de l'Hospital, que se sumen a un tercer situat sobre la porta que té una frase no desxifrada. Del pis principal interessa la finestra central geminada, còpia de la del Castell, com a símbol de poder.

També cal destacar la recent restaurada Casa Mossèn Domingo Solà, fundador de l'Obra Social Ekumene. Casa pairal de principis de segle on es poden contemplar els estris emprats per al treball al camp, per a la cuina, ... gràcies a les aportacions de la gent del poble. A més hi ha tot un seguit de cases senyorials populars-barroques (segles XVII-XVIII) als carrers de la Puríssima i Sant Cristòfol amb interessants portals, entrades i "barbacanes".

D'un singular encant són els estrets carrers de l'Embut (Roger de Llúria), del Carme, la Placeta dels Frares ... que conserven, entre d'altres aspectes interessants, ponts entre les dues façanes. També hi ha dispersions tant dins com fora del nucli històric, cases "noucentistes" i modernistes, principalment als carrers Aribau, la Puríssima, Sant Cristòfol Màrtir, Sant Lluc i al Passeig de l'Estació.

Una gran proporció de les cases del nucli antic estan deshabitades. Algunes només s'usen com a magatzem o garatge.

'Convent de Sant Domènec'

Actualment l'ajuntament està ubicat a les dependències. Edifici de transició entre el barroc i el neoclàssic, segle XVIII, de planta quadrada organitzat al voltant d'un bonic claustre central de cinc arcs per banda. A l'any 1991 es va fer una remodelació interna per adaptar-lo a les necessitats administratives de l'Ajuntament però, es va respectar la configuració i, a la paret del claustre que faltava es va posar una moderna estructura metàl · lica. La façana és un pany rectangular de carreus. La porta és allindada amb un emmarcament classicista i dalt la porta hi ha una fornícula amb la imatge de Sant Lluc patró d'Ulldecona.

'Església del Roser'

Actualment Casa de la Cultura. Davant mateix de l'antic Convent de Sant Domènec (Ajuntament) hi ha la Casa de la Cultura, edifici modern que s'ha restaurat respectant l'antiga església de Roser de planta rectangular de cinc trams i absis quadrat, amb capelles laterals entre contraforts a la nau, el tram de la nau que toca a l'absis vol simular un creuer. Sobre l'antic cor i estenent-se cap al centre de l'església s'ha situat la biblioteca. La coberta és de creueria i s'ha rematat la pseudocreuer amb una interessant cúpula esfèrica de metall. La porta és "dovellada" d'arc de mig punt i el campanar és poc alt i de secció quadrada. L'exterior s'ha completat amb pilars i llindes a manera de falsos contraforts i un petit jardí.

'Casa de la feligresa'

A la plaça de l'Església hi ha una galeria porxada, popularment anomenats els Pèrxens, de diferents èpoques i materials, sobre la qual s'aixequen habitatges; destaca la Casa de la feligresa, obra de Cèsar Martinell (deixeble de Gaudí), d'estructura i decoració típicament modernista. Situada sobre dues arcades de perfil modificat d'art Tudor. És interessant el treball en esgrafiats del forjat del mur: es representa la bandera catalana emmarcada dins d'un rombe al voltant del qual s'organitzen motius decoratius singulars (llaços, garlandes ...).

'Església i Convent de les Monges Agustines'

Dedicats a Santa Magdalena, s'aixequen vora l'antic portal de Vinaròs (l'actual plaça de Sales i Ferré, "la Mera"). Construït sobre una primitiva habitatge on les monges es van instal · lar provisionalment, data de l'any 1724. La fundació es deu a Romuald Simó de Pallarés, antic comanador de l'orde de l'Hospital. L'església primitiva es va enderrocar el 1848, i es va consagrar l'actual el 1876. Actualment hi ha un comunitat de monges de clausura. A causa de les diverses guerres el convent ha estat desocupat diverses vegades. A l'última es va perdre el que quedava d'imatges i arxiu originals. L'església és de planta i absis rectangulars, consta de quatre trams i volta de canó que descansa sobre pilastres amb capitell compost.

'L'Orfeó'

Teatre Municipal. Edifici eclèctic amb una façana que conserva l'estructura original del 1923, moment en què es va construir. Destaquen el gran balcó "balustrada" i la "cornisa-entaulament" d'inspiració clàssica amb el plafó central de rajola "vidriada" on es llegeix "Orfeó Montsià", entitat coral per antonomàsia de la nostra vila i fundadora del Teatre.

'Pintures Rupestres'

Les Pintures Rupestres d'Ulldecona foren declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO al 1998, conjuntament amb la resta d'abrics d'art rupestre que configuren l'Arc Mediterrani de la Península Ibèrica. Es tracta d'un total de 14 abrics que configuren el conjunt més important d'art rupestre d'estil llevantí de tota Catalunya tant, per la gran quantitat de figures que conserva (el 70% del total de figures llevantines del país) com, pel bon estat en què es troben aquestes.

La primera troballa es va produir el 31 març 1975 a l'abric V de la partida d'Ermites. Aquest descobriment va ser a càrrec del Grup Espeleològic d'Ulldecona (GEU). A partir d'aquell moment, i mitjançant l'Escola Catalana d'Espeleologia i la col · laboració de l'Equip d'Investigacions Espeleològiques (ERE) i de la Espeleo-Club Sabadell (ECS), es van produir els descobriments dels altres abrics. Aquestes pintures van des del naturalisme fins al * esquematització i la seva datació s'ha establert entre un moment "preceràmic" (6000 - 5000 aC) i l'edat del bronze (entre el segon i el primer mil · lenni aC).

Els colors utilitzats són bàsicament els vermells i negres. D'entre tot el conjunt cal destacar l'Abric I d'Ermites per la gran quantitat de figures que conserva, havent-se comptabilitzat fins a 170 restes. L'escena representada és la cacera, sent el cérvol l'animal més freqüent, mentre que les figures humanes que apareixen són arquers preparats per a l'acció.

Actualment les visites guiades es fan a l'Abric I, donant la possibilitat d'imaginar in situ, el modus vivendi dels nostres avantpassats que fa 8000 anys van poblar aquest paratge únic i privilegiat com és la Serra de Godall. Guiatge que es complementa amb la visita al Centre d'interpretació d'Art Rupestre dels Abrics de l'Ermita

'Ermita de la Pietat'

Situada en un paratge privilegiat com és la Serra de Godall, compta amb servei de bar, menjars per encàrrec i servei d'allotjament, ja que les dependències superiors s'han reconvertit en alberg municipal.

'Església de Sant Joan Baptista'

De les Ventalles. Un dels edificis religiosos més antics conservats a la comarca i el més notable d'entre totes les esglésies menors fetes pel Temple i l'Hospital a les Terres de l'Ebre De planta rectangular amb tres trams delimitats per dos arcs diafragma apuntats de dovelles regulars. Al primer tram, hi ha un cor de fusta. El presbiteri té un tancament quadrat. A l'exterior destaca l'element més important, la portada de pedra d'arc de mig punt i les inscripcions fetes pels picapedrers.

'Ermita del Llorito i creu de terme'

Situades a la sortida del poble en direcció a Vinaròs, la capella està dedicada a la Mare de Déu de Lorito. Es tracta d'un edifici de planta rectangular format per una estança interior quadrat i un porxo delimitat per tres grans arcades de mig punt sobre pilars de secció quadrada i coberta de volta de "creueria" amb nervis sobre mènsules. La teulada és a quatre vessants i té una petita "espadanya". No hi ha referències documentals que puguin datar l'època de construcció. L'any 1966 l'edifici va ser restaurat, ja que estava en un avançat estat de degradació. De la creu gòtica destaquen el capitell i la creu esculturals. La creu original que estava a la Mera es va destruir el 1936, però una còpia del Poble Espanyol de Barcelona va permetre la restauració.

'Creus de terme'

A Ulldecona, a més de la creu del Lorito, hi ha la creu i la capelleta que hi ha al desviament de la carretera comarcal que puja cap a l'ermita. Hi ha també la creu de les Ventalles, probablement de la mateixa època que la del lorito i de la qual interessen, sobretot, les figures vestides d'època medieval que hi ha al capitell. De menor categoria és la creu de la vora de l'ermita.

Parli

  • Català
  • Castellà

Coma i begui

  • 'Les Moles', restaurant situat a la Ctra La Sénia, Km 2 Tel: 977 573 224/619 006 054 lesmoles@lesmoles.com www.lesmoles.com

  • 'Bon Lloc', restaurant situat a l'Antiga Ctra Vinaròs, s / n Tel: 977 573 016 / / 977 720 209 hotelbonlloc@gmail.com www.hotelbonlloc.es
  • 'El Mosset', restaurant situat al C / Vidal i Barraquer, 2 Tel 977720756
  • 'El Gallego', restaurant situat al barri El Castell a l'Av Catalunya, 46 Tel: 977713492
  • 'L'Antic Molí', restaurant situat al barri El Castell a la Ctra Ulldecona - La Sènia, km 10 Tel: 977 570 893/661 535 187 restaurantanticmoli@hotmail.com www.anticmoli.com
  • 'L'Era', restaurant situat al barri dels Valentins al carrer Major, 2 Tel: 977570669/687594 147contacte@restaurantlera.net www.restaurantlera.net
  • 'El Caçador', restaurant situat al barri dels Valentins al carrer Major, 50 Tel: 977713029 info@restaurantecazador.com www.restaurantecazador.com
  • 'Marisol', restaurant situat al barri dels Valentins al carrer Major, 59 Tel: 977713736 restaurantemarisol@gmail.com
  • 'Mont-Mar', bar-restaurant situat a la Plaça Catalunya, 7 Tel 977720105
  • 'L'Orfeó', bar-restaurant situat al C / Major, 147 Tel: 977721334
  • 'Per Pebrots', bar-restaurant situat a la Ctra Vinaròs km 12.600 Tel: 977720679
  • 'Valldepins', bar-restaurant situat al Pol Valldepins, parcel · la 16 Tel: 977720834
  • 'El Celedoni', bar-restaurant situat al carrer Major
  • 'Pizzeria La Masia', bar-restaurant situat al carrer del Comte Montemolín
  • 'La Lluna', bar-restaurant situat al carrer Major
  • 'P-38', bar-restaurant situat al Pol Valldepins, 38 Tel: 977720778 restp38@gmail.com
  • 'La Cantina', bar situat al Camí dels Terres
  • 'L'Oficina', bar situat a l'Avinguda de Ramón Salomó
  • 'Fènix', bar situat a la Plaça Catalunya
  • 'Manolo', bar situat al carrer del Calvari
  • 'El Pontet', bar situat al carrer Major
  • 'Fabiano', bar situat al carrer Major
  • 'La Pollera', bar situat al carrer Major
  • 'Zen', bar situat al carrer de Consuelo Gavaldà
  • 'Catra', pub situat al carrer de Guifré
  • 'Glop s', pub situat al carrer de Guifré
  • 'Cafe Fleca Feliu', cafeteria situada al carrer Guifré

Dormi

  • 'Hotel Cal Naudi ****, / http://www.calnaudi.com / calnaudi@calnaudi.com Finca de la Revertera - Serra del Montsià Telèfon: 669 303 363 / / 669 303 353

  • 'Hotel Bon Lloc *' - Antiga Ctra Vinaròs, s / n, Tel: 977 573 016 / / 977 720 209, hotelbonlloc@gmail.com, www.hotelbonlloc.es.
  • 'Alberg de l'Ermita', Ctra Tortosa-Ulldecona Km 4, Tel: 653937204, ermita@ulldecona.cat
  • 'Hotel Lloc d'Oom' - Ctra Ulldecona-la Sénia, Km 8 Urbanització Molí de l'Om Barri Castell (Ulldecona - Tarragona), Tel: 977 573 224 / / 619 006 054, lesmoles @ lesmoles.com, www.lesmoles.com.
  • 'Hotel rural Els rajolars', Ctra Ulldecona-la Sénia, (abans del Barri Sant Joan del Pas) Ulldecona (Tarragona), Tel: 977570893 / / 627922130, elsrajolars@gmail.com, www.hotelruralelsrajolars. com.

Salut

  • 'CAP Ulldecona', C. Montserrat Roig, 2-4 43550 Ulldecona, Telèfon: 977 72 13 22 / Fax: 977 57 32 98

Enllaços externs

Turisme Ulldecona

Ajuntament d'Ulldecona

Introducció a les pintures rupestres

Variants

Accions

Docents

En altres llengües