Sud-oest (Xina)

De Wikitravel
Xina : Sud-oest

El Sud-oest és una regió de Xina.

Províncies

  • Tibet - regió autònoma

La Regió Autònoma de Tibet (TAR) (tibetà: བོད་རང་སྐྱོང་ལྗོངས་; Wylie: Bod-rang-skyong-ljongs; Plantilla:Zh-stp), és una regió autònoma de la República Popular de la Xina formada amb bona part del territori històric del Tibet, la regió històrica d'Ü-Tsang i bona part de la de Kham.

Limita al nord amb la Regió Autònoma de Xinjiang i amb la província de Qinghai, a l'est amb Yunnan i Sichuan, al sud amb Nepal, Bhutan i els estats de Sikkim, Uttaranchal, Himachal Pradesh i Arunachal Pradesh, a l'Índia, i a l'oest amb Caixmir.

La Regió Autònoma del Tibet està dividida en 1 prefectura urbana (Lhasa) i 6 prefectures rurals(Nagqu, Qamdo, Nyinchi, Shannan, Xigazê, Ngari). Totes són alhora dividides en un districte (Districte de Chengguan, Lhasa), 1 comtat urbà (Xigazê), i 71 comtats.

Yunnan és una província de la República Popular de la Xina, situada al sud-oest del país. Limita al nord i est amb Sichuan, Guizhou i la Regió Autònoma de Guangxi, al nord-oest amb la Regió Autònoma del Tibet, al sud amb els estats de Kachin i Shan (Myanmar), Laos i Vietnam, i a l'est amb l'Índia.

Canal a Kunming

La geografia del Yunnan és molt variada: muntanyenca en la zona fronterera amb el Tibet i amb grans valls en les terres baixes.

El punt més alt de la província és el Pic Kagebo de 6.740 metres d'altitud mentre que el més baix se situa en la vall del riu Honghe a una altitud de 76,4 metres sobre el nivell del mar.

La seva població està formada per més de 20 ètnies diferents, entre les quals destaquen els miao, bai, yi, hani i dai. Cadascun d'aquests grups està format com a mínim per 8.000 persones. Algunes d'aquestes minories viuen en comunitats pròpies, cadascuna d'elles amb més de 5.000 habitants.

Els punts forts de l'economia de Yunnan són les indústries del tabac, la mineria i el turisme. La província té jaciments de més de 150 minerals diferents. És la major extractora de cinc, indi, titani i cadmi de tota la República Popular.

Guangxi, de nom sencer Regió Autònoma Guangxi Zhuang és una regió autònoma per a l'ètnia Zhuang de la República Popular de la Xina. "Guang" vol dir "expansió", i s'associa la regió a la Dinastia dels Jin orientals. "Guangxi" i la veïna Guangdong volen dir literalment "Guang Oriental" i "Guang Occidental". Juntes, Guangdong i Guangxi eren nomenades "Dos Guangs" (两广 Liǎng Guǎng). L'abreviació de la província és 桂 (Gui), que prové de Guilin, la principal ciutat de la regió. Limita amb Yunnan a l'oest, Guizhou al nord, al nord-est amb Hunan, al sud-est amb Guangdong i amb Vietnam al sud-oest.

La qualificació de regió autònoma se li va concedir ja que l'ètnia majoritària en Guangxi és la dels zhuang. Un 90% dels membres d'aquesta ètnia viuen en la regió. Aquesta qualificació permet als habitants de la zona no estar subjectes a algunes lleis, com la del control de natalitat i afavoreix la promoció de la llengua i la cultura de les ètnies minoritàries.

Plantilla:Audio (Plantilla:Zh-stpw; també pronunciat Kweichow) és una província de la República Popular de la Xina situada al sud-oest del país. La capital és Guiyang. Altres ciutats importants són Zunyi, Anshun i Duyun. Té una extensió de 176.000 km² i una població de 36 milions d'habitants (2003). Limita al nord amb el municipi de Chongqing, a l'est amb la província de Hunan, al sud amb la Regió Autònoma Zhuang de Guangxi, a l'oest amb la província de Yunnan, i al nord-oest amb la província de Sichuan.

És una de les regions més pobres de Xina i una de les més plujoses: 270 dies de pluja a l'any. Un 60% de la població és analfabeta i una tercera part dels seus pobles no disposen de comunicació per carretera.

La província va ser conquesta per la dinastia Han que la va deixar totalment oblidada dau el difícil que resultava l'accés a la zona i els pocs recursos naturals dels quals disposa. Va ser la dinastia Ming la qual es va encarregar d'ocupar-la i de traslladar alguns dels edificis administratius a la província. Està poblada per diverses ètnies entre les quals destaquen les Miao i els Buyi. També hi ha membres de les ètnies Yi, Dong i Shui. Els membres de les 49 minories ètniques presents en la regió representen un 37% de la població total.

Ciutats

Altres destins

Guangxi es divideix en 14 prefectures, 56 comtats, 34 districtes, 12 comtats autònoms i 7 comtats municipals.

Comprendre

Arribar-hi

Circular

Parlar

Comprar

Menjar

Beure i sortir

Dormir

Aprendre

Treballar

Seguretat

Salut

Respectar

Mantenir contacte

Anar-se'n

Enllaços Externs

Variants

Accions

Docents

En altres llengües