Mongòlia Interior

De Wikitravel
Xina : Nord-oest : Mongòlia Interior

Mongòlia Interior (内蒙古, Nei Mongu) és una regió autònoma del nord-oest de Xina.

Regions

Plantilla:Infobox PRC province

La Regió Autònoma de Mongòlia Interior (mongol: Mongòia Interior en mongol o Plantilla:Gran, Öbür Mongghul-un Öbertegen Jasaqu Orun ; Plantilla:Zh-stp) és una regió autònoma mongola de la República Popular de la Xina.

La Mongòlia Interior limita d'est a oest amb les províncies de Heilongjiang, Jilin, Liaoning, Hebei, Shanxi, Shaanxi, Regió Autònoma Hui de Ningxia i Gansu, mentre que al nord limita amb Mongòlia i Rússia. La seva extensió es de 1,18 milions km² ocupant el 12% de la superfície xinesa, i una població de 23,76 milions. La capital és Hohhot.

El govern de la regió de Mongòlia Interior s'anomena d' Öbür Mongghul ("Mongòlia del Sud"), en comptes de Dotood Mongghul, que seria la traducció en mongol de "Mongòlia Interior". Els termes "Interior/Exterior" deriven de les paraules de l'idioma manxú dorgi/tulergi, els quals són vistos com sinocèntrics per alguns mongols, que prefereixen els termes Nord/Sud (aru/öbür). Alguns mongols també usen el nom en anglès Southern Mongolia.

Ciutats

  • Hohhot - la capital, ciutat on es troba l'aeroport més important de Mongòlia Interior.

Hohhot Baita International Airport Codi d'aeroport |HET|ZBHH és l'aeroport de Hohnot, la capital de Mongòlia Interior a la Xina. És l'aeroport més gran d'aquesta regió i està a uns 14,3 km de la ciutat. A 5,6km de l'aeroport trobem la Wanbu Huayanjing Pagoda, la Pagoda Blanca, atracció turística de la zona.

Hohnot.jpg

Baotou (en xinès包头 |t=包頭 =Bāotóu, en mongol:Бугат, Buγutu Buγutu és una ciutat industrial de Mongòlia interior, Xina La seva conurbació té 2,65 milions d’habitants (cens de 2010) pràcticament els mateixos que la capital de Mongòlia interior, Hohhot. El nom de la ciutat significa en mongol "lloc amb cérvols", i el nom alternatiu en xinès és "Lùchéng" (鹿城), que significa "Ciutat del Cérvol".

Baotou1.jpg

Districte de Dongsheng (东胜区 ; pinyin : Dōngshèng Qū) és una subdivisió administrativa de Mongòlia Interior dins de la República Popular de la Xina. Està sota la jurisdicció de la Ciutat-Prefectura d'Ordos.

Districte de Hailar és un Districte urbà, seu de la ciutat prefuctura de Hulunbuir. Hulunbuir és una ciutat en termes administratius únicament, ja que és una enorme extensió rural i de camps. Antigament coneguda com "La Perla de les terres de pastura", Hailar és la porta entre Xina i Rússia. El districte té una població estimada d'unes 256000 persones i serveix com a centre regional de comerç, negocis i transports.

Manzhouli és una ciutat-subprefectura. És una de les zones més concorreguda a nivell de negocis, ja que és un port d'entreda molt concorregut. La seva superfície és de 696.3km2 i té una població aproximada d'unes 300.000 habitants (2010)[www.manzhouli.gov.cn/‎ Govern de Manzhouli]

Manzhouli.jpg

Wuhai és una ciutat-prefectura, al centre de la Mongòlia Interior, i és la regió més petita de la província. Està situada a la riba del riu groc, entre el desert del Gobi el desert d'Ordos. Wuhai es va convertir en una ciutat ocupant les dues ribes a partir del 1976 quan va annexionar el districte d'Uda, que desprès va ser administrada per la Lliga Bayan Nur|Bayan Nuur juntament amb Haibowan a la riba est i després administrat per la Lliga de la ciutat d'Ordos.

Wuhai1.jpg

Altres destins

Mongòlia Interior es divideix en 12 prefectures, incloses 9 prefectures urbanes i 3 lligues

Les nou prefectures són:

  • Hohhot (呼和浩特市 Hanyu Pinyin: Hūhéhàotè shì)
  • Baotou (包头市 Bāotóu shì)
  • Wuhai (乌海市 Wūhǎi shì)
  • Chifeng (赤峰市 Chìfēng shì)
  • Tongliao (通辽市 Tōngliáo shì)
  • Ordos (鄂尔多斯市 È'ěrduōsī shì)
  • Hulunbuir (呼伦贝尔市 Hūlúnbèi'ěr shì)
  • Baynnur (巴彦淖尔市 Bāyànnào'ěr shì)
  • Ulaan Chab (乌兰察布市 Wūlánchábù shì)

Les tres lligues són:

  • Xilin Gol (锡林郭勒盟 Xīlínguōlè méng)
  • Alxa (阿拉善盟 Ālāshàn méng)
  • Xing'an (兴安盟 Xīng'ān méng)
Planures de Mongòlia Interior

Comprendre

La major part del territori de la Regió Autònoma de Mongòlia Interior està constituït per alts altiplans i cadenes muntanyenques. La zona oriental està dominada per les muntanyes del Gran Khingan, que descendeixen per l'est cap a les planes de Manxúria. La part central està dominada per les muntanyes de Yinshan i Langshan. El desert de Gobi s'estén al llarg de la frontera entre Mongòlia Interior i Mongòlia. Altres deserts són el Mu Us i el Hobq, al sud de la corba del riu Groc, i el desert de Badain Jaran a l'oest. La major part de la zona oriental forma parteix de les conques dels rius Amur i Liao. El riu Groc (Huang He) penetra cap al nord i creua prop de les ciutats de Hohhot i Baotou abans de tornar cap al sud formant una O invertida, pel que aquesta regió és coneguda com a Hetao (河套), "envoltada pel riu" . La resta de la Mongòlia central i occidental no forma part de cap divisòria oceànica i té nombrosos llacs salats. El cim de la Muntanya Helan, en les muntanyes del mateix nom que s'estenen al llarg de la frontera amb Ningxia, és el punt més alt de la regió, amb 3.556 metres. El major llac d'aigua dolça és el Hulun, en el nordeste, proper a Mongòlia i Rússia. En general, el clima és continental. Els hiverns són llargs i freds, amb una mitjana de temperatures al gener que oscil·la entre els -23 °C en el noreste i els -10 °C en el sud. Els estius són curts, amb una mitjana al juliol d'entre 17 °C i 24 °C. La mitjana anual de precipitacions va des de menys de 50 mm en el nord i aquest fins a 450 mm en les terres altes del nord-oest. En els últims anys, la desertització s'ha convertit en un important problema mediambiental.

Els xinesos Han són el major grup ètnic, constituint el 80% de la població. Encara que en la regió de Hetao, al costat del Riu Groc, sempre ha estat poblada per agricultors del sud i nòmades del nord, l'episodi més recent de migració Han al començament del segle XVIII, fomentada per la Dinastia Qing. Els Han viuen principalment en la regió de Hetao i en diversos punts del centre i de l'est de Mongòlia Interior. Els mongols són el segon grup de població amb un 17% del total. Això inclou molts grups que parlen mongol; oficialment a Xina, grups com els Buriat i els Oirat són considerats mongols. Molts mongols que tradicionalment eren nòmades es van establir quan la seva economia de pasturatge va ser col·lectivitzada durant l'era maoista.

Grups ètnics a Mongòlia Interior, cens 2000
Nationalitat Població Percentatge
Xinesos han 18,465,586 79.17%
Mongols 3,995,349 17.13%
Manxú 499,911 2.14%
Hui 209,850 0.900%
Daur 77,188 0.331%
Evenks 26,201 0.112%
Coreans 21,859 0.094%
Rússos 5,020 0.022%

Exclosos membres de l'exèrcit.
Font: Department of Population, Social, Science and Technology Statistics of the National Bureau of Statistics of China (国家统计局人口和社会科技统计司) and Department of Economic Development of the State Ethnic Affairs Commission of China (国家民族事务委员会经济发展司), eds. Tabulation on Nationalities of 2000 Population Census of China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beijing: Nationalities Publishing House (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)

Plantilla:Infobox PRC province

Arribar-hi

Circular

Parlar

Comprar

Menjar

Beure i sortir

Dormir

Aprendre

Treballar

Seguretat

Salut

Respectar

Mantenir contacte

Anar-se'n

Variants

Accions

Docents

En altres llengües