Fiji

De Wikitravel

Fiji (de vegades anomenades les Illes Fiji), és un país de Melanèsia al Pacífic Sud. Es troba a uns dos terços del camí entre Hawaii i Nova Zelanda, i consisteix en un arxipèlag de 332 illes que inclou, un grapat dels quals constitueixen la major part de la superfície terrestre, i aproximadament 110 dels quals estan habitades.

Regions

Regions de la República de les Fiji

Viti Levu

És l’ illa més gran on hi viu el 70% de la població (al voltant de 600.000 persones) i és al centre de l’ arxipèlag de les Fiji. Té 146 km de llarg i 16 km d’ ampla amb una superfície de 10.389 km2. L’ illa està dividida de nord a sud en dues meitats aproximadament iguals per una cadena muntanyosa. La part oriental d’ illa experimenta fortes pluges mentre que la part occidental és notablement més seca. Es conrea principalment la canya de sucre i també cotó i tabac. Al centre de l’illa es troben les muntanyes més altes essent el Tomanivi de 1.324 m. el pic més alt. La Capital de les Fiji, Suva és en aquesta illa.

Vanua Levu

És segona illa en extensió de les Fiji Està situada a 64 km. Al nord de Viti Levu i està envoltada d’ illes més petites. L’ illa més gran té una superfície de 5.587,1 km2 i una població de 130.000 habitants. Una cadena escarpada de muntanyes divideix l’ illa en sentit horitzontal formant gran part de la frontera entre les províncies de Cakaudrove i Macuata. El pic més alt és el Batini amb una alçada de 1.111 m. A 116 km. al nord-est es troba el pic Dikeva amb una alçada de 1.030 m. Les principals cadenes muntanyoses s’alcen a prop de les costes del sud que fan que el clima sigui més humit. Al nord, al contrari, el clima és més sec que permet el cultiu de la canya de sucre. Vanua Levu té una sèrie de rius incloent el Labasa, el Wailevu i el Quawa.

Taveuni

És la tercera illa més gran després de Vanua Levu i Viti Levu amb una superfície de 435 km2. Es troba a uns 7 km de la costa sud-est de Vanua Levu i té 42 km de llarg i 12 d’ ampla. Té una gran vegetació tropical. El bosc tropical cobreix una gran part de l’ illa i prop del 80 % d’aquest es troba protegit per la reserva forestal i el parc nacional de Bouma. També hi ha una gran varietat d’ aus. Té una població d’uns 12.000 habitants Pràcticament la totalitat dels residents locals viuen en poblets tradicionals.

Kadavu

També és una illa d’ origen volcànic. Està envoltada per cents de quilòmetres de franja de corall, amb el gran Astrolabe Reef que és una de les barreres de corall més grans del món. L’ illa té una superfície de 411 km2. I és la quarta illa més gran de Fiji. És l’ illa més gran del grup d’illes que consta de Kadavu, arxipèlag volcànic, que a més de Kadavu el formen Ono, Galoa, i un nombre més petit d’ illes. L’ illa té una població al voltant de 10.200 habitants. Té 60 quilòmetres de llarg i una amplada que va de 365 a 13 quilòmetres. L’ illa està quasi partida en dos en l’ estret Namalata, que separa Namalata Bay a la costa nort i Galoa Harbour a la costa sud. Dintre de Galoa Harbour es troba Illa Galoa i el petit illot de Tawadromu. Kadava es caracteritza pel seu terreny accidentat i muntanyós. La muntanya més alta és el Nabukelevu amb 822 m. d’ alçada a l’ extrem occidental de l’ illa. L’ illa té un 75 % de selva tropical amb una gran diversitat d’aus.

Illes Yasawa

Es troben a vuitanta quilòmetres a l’ est de Vita Levi essent una cadena composada per 20 illes d’ origen volcànic d’ una superfície de 135 km2. Les quatre illes tenen una alçada de 600 metres i es pot practicar senderisme. Les illes principals són: Kuata, Nacula, Nanuya,Lailai, Namuya Levu, Naviti, Tavewa, Waya, Waya Laiai, Yaqueta, Yasawa. Tenen unes espectaculars platges de sorra blanca, transparents, muntanyes i vegetació selvàtica.

Illes Mamamuca

Es un arxipèlag volcànic. Es troba a l’ oest de Nadi i al sud de les illes Yasawa. Es composa de vint illes. Les illes ofereixen aigües cristallines, platges de sorra envoltades de palmeres i esculls de corall. Set de les vint illes estan cobertes per la marea alta de l’ oceà Pacífic.

Illes Lomaitivi

És un arxipèlag d’ illes entre Vita Levu i les illes Lau. Es composa de set illes principals i una sèrie de més petites. Tenen un superfície de 411 km2.i una població aproximada de 16.500 habitants. La població mes gran és Levuka.

Illes Lau

És un arxipèlag amb unes cent illes petites a l’ est de Fiji. Al voltant d’ un terç de les illes de Lau estan habitades. Les illes principals es divideixen en tres subgrups: Illes del nord Lau, Iles del Su i illes Moala . La majoria d’ illes del grup nord són d’ orígen volcànic.

Rotuma

Es una illa de Fiji, a pesar que es troba a 465 quilòmetres de les illes Fiji. Es una illa volcànica d’ aproximadament 43 km2. Amb unes petites illes al voltant. L’ illa ha estat políticament de Fiji des de 1881. Degut al seu aspecte més semblant a les illes de la Polinèsia com Toga i al seu llenguatge Rotuma constitueix un grup minoritari reconegut dintre de les Fiji.

Ciutats

Suva

Ciutat de Suva

Es troba a la costa sud-est de l’ illa principal de fiji, Viti Levu. Es va convertir en al capital el 1877. Es el major centre comercial i polític de Fiji. Té uns 200.000 habitants amb la qual cosa és la localitat més gran del Pacífic Sud fora d’ Austràlia i Nova Zelanda. Hi ha una veritable barreja d’ ètnies ( fijiens, indis, xinesos, samoans, micronesis, europeus...). A la ciutat i a les rodalies hi ha esglésies cristianes, temples hindús, mesquites, etc. L’edifici més alt de Fiji es troba a Suva. Hi ha el Banc Central de Fiji, l’ escola de medicina, i un dels tres campus de la Universitat del Pacífic Sud. També podem destacar el mercat municipal i l’ antic Ajuntament.

Nadi

És la tercera conurbació urbana de Fiji. Està situada en la part occidental de Vita Levu. Té una població d’uns 43.000 habitants. Hi viuen molts habitants de l’ Índia. Hi trobem el temple Siri Siva Subramaniya, és el temple hindú més gran en l’ hemisferi sud i és un lloc de pelegrinatge.

Lautoka

És la tercera ciutat més gran de Fiji, situada a l’ oest de l’ illa de Viti Levu a 24 quilòmetres al nord de Nadi i és el segon port d’ entrada a Fiji després de Suva. Amb una superfície de 16 km2 te una població de 53.000 habitants. Es pot visitar el temple dels Hare Krishna, el vell molí de sucre i els jardins botànics.

Lebuka

Avui té una població d’ unes 3.000 persones. Va ser capital de les Fiji des del 1874 fins el 1883 quan la capital es va traslladar a Suva. Té edificis colonials en bon estat. Es pot visitar les grans roques que marquen el lloc on es va signar la cessió de les escriptures amb la Gran Bretanya el 1874, l’ Ajuntament,el centre comunitari de Lebuka, on hi ha un museu, una biblioteca pública, un centre d’ artesania...

Nausori

Està situada a la vora del riu Rewa. Té el segons aeroport internacional de les Fiji. Llocs per visitar són: ciutat Korovou, el temple de Naq Kuti Mandi, Bau Beach, i el port de Rewa.

Sigatoka

És la principal ciutat comercial i capital de la costa de corall de Vita Levu. Està a mig camí entre Nati I Suva en la desembocadura del riu de la Sigatoka. És una petita ciutat amb un mercat important.

Savusavu

Està situada a Vanua Levu. Té uns 3.400 habitants. És famosa per les seves aigües termals.

Labasa

Està situada a la part nordoriental de l’ illa de Vanau Levu a la desembocadura de tres rius el Wailevu, el Labasa i el Quava.

Nabouwalu

Està situat en la part suroest de Vanau Levu. S’ utiliza com a punt d’ arribada de viatgers en ferry.

Rakinaki

Es troba a mig camí entre Suva i Nati amb una població de 30.000 habitants

Altres destins

Illa de Matamanoa, a la regió de les Illes Mamanuca

Corall Coast

Són una vuitantena de quilòmetres de platges i badies al llarg de la carretera entre Nadi i Suva. Com a destinació turística consolidada la costa ofereix tant l’ experiència de resort complert com l’oportunitat de visitar l’ autèntic Fiji en molts pobles al llarg del camí. Es pot practicar busseig,golf, fer vida de platja , però per als viatgers que busquen una vida més autèntica , la verdadera vida de l’ illa la podran trobar aquí. Korolevu a la costa Coral és el bressol del turisme de Fijji. En una brillant franja de sorra blanca, esquitxada per una vegetació exuberant, es poden trobar tant hotels senzills com grans resorts a les seves costes. El primer hotel que s’ hi va construir i on va començar el turisme va ser el Koroleu Beach Hotel. Va ser construït a la dècada dels 50 i va tenir un èxit immediat amb els expatriats de Nova Zelanda, Austràlia i Regne Unit. Encara que l’ hotel està tancat, el turisme continua arribant a la illa atret per la bellesa de les seves platges i la hospitalitat dels seus habitants.

Sigatoka Valley

Es troba cap a l’ interior al llarg de la vora oest del riu Sigatoka. Cada costat de la carretera és un mosaic de plans camps verds que donen el seu nom a la vall . En el camí cap a la Vall es troben els pobles de Lawai i Natkbuta on els habitants ofereixen als visitants artesania i sobretot ceràmica per a la venda. La carretera que passa per Natkbuta no és per a persones que pateixen vertigen ja que s’ enfila cap una cresta estreta, però es veu recompensada per una vista fabulosa de tota la vall. El camí va sinuosament cap al fons de la vall i de la estació d’ Investigació Agrícola de Sigatoka, un lloc popular pels picnics. A partir d’ aquí el camí es fa transitable només pels vehicles 4x4, però val la pena per veure la veritable vida de fiji.

Park National de Sigatoka Sand Dunes

Està situat a la desembocadura del riu de la Sigatoka. L’ extens sistema dunar s’ estén al llarg d’un munt de kilòmetres al llarg de la costa amb dunes que arriben als 60 m. d’ alçada. És el primer parc natural de Fiji . També és un lloc on s’ ha trobat arqueologia de més de 3000 anys d’ antiguitat a les arenes movedisses junt amb estris de pedra i restes humanes.

Kula Eco Park

El parc és un bosc verd enclavat en una petita vall a Lagoon Fiji Els arbres tenen noms de Dawa, Ivi, Vutu y Vesi, i per sobre de les copes dels arbres s’ hi filtra el sol. Es pot escoltar el so de tots els animals que habiten al bosc. S’ ha desenvolupat un turisme sostenible amb molt d’ èxit. S’ hi cria en captivitat el falcó peregrí i la Iguana. Va ser adquirit a finals dels anys 80 per Kula Eco Park management.

Pacific Harbur/Bequa

Pels amants de l’ aventura es poden practicar diverses activitats com el surf, l’ alimentació de tiburons. També hi ha activitats més relaxades com jugar al golf, o la pesca en els esculls de Pacific Harbur . Hi ha una gran oferta d’ allotjament i menjar.

Sun Coast

Partint del punt de Vuda a les afores de Nadi, la costa del sol s’estén al voltant de la costa nord de Viti Levu. Aquesta franja del país combina camps de canya, yuca, assentaments volcànics, petits pobles. Viatjar per la costa del sol és una gran manera de disfrutar de la rica i diversa cultura de Fija, La ciutat de Lautoka amb una floreixent indústria del sucre hi ha moltes mesquites,temples i esglésies que reflexen la barreja de persones indio-fiyianos i indígenes .En l’ interiors de la costa s’hi troben parcs molt bonics per practicar senderisme i l’ observació d’ aus.

Comprendre

Geografia i clima

La República de Fiji és un país format per un arxipèlag compost de 332 illes, de les quals més de 100 es troben permanentment deshabitades, i més de 500 illots, comprenent una àrea d'aproximadament 18.300 km2 amb una línia costera de 1.129 km de llarg. Es troba a una sub-regió d'Oceania anomenada Melanèsia, al sud-est de l'oceà Pacífic. Els països que té com a veïns són Vanuatu, Nova Caledònia, les illes del Kermadec (Nova Zelanda), Tonga, Samoas, Wallis i Futuna i Tuvalu.

La majoria d'illes d'aquest arxipèlag tenen un origen volcànic, mentre que les altres tenen origen en els esculls coralins, i es troben recobertes de boscos tropicals. El punt més elevat de la República és el Tomanivi, de 1.324 metres d'alçada. Viti Levu i Vanua Levu són les illes més grans i contenen més d'un 70% dels habitants del país.

Algunes illes de Fiji des de l'aire

El clima és tropical, amb unes temperatures màximes que varien entre els 26 i 31ºC al llarg de l'any, rarament excedint els 35ºC; i unes temperatures mínimes de 20º (tot i parlar d'estiu i hivern, la realitat és que les diferències de temperatura són poc considerables). Unes brises marines de direcció est - sud est refresquen les tardes a les Fiji. L'època de pluges tropicals es durant el període desembre-febrer, coincidint amb els mesos d'estiu. Aquestes pluges es caracteritzen per ser localitzades, fortes i de poca duració, essent les que més contribueixen al registre de pluges anuals. Aquest registre és de 2.000-3.000mm a la costa i 6.000mm a les regions més muntanyoses. L'època seca és més marcada a les regions occidentals de les principals illes, el que afavoreix conreus com el de la canya de sucre.

Història

L'arxipèlag de les Fiji ha estat habitat des de fa més de 3.500 anys. La població que hi va arribar ho va fer a través de les migracions que es van donar a l'austronèsia. La societat s'organitzava en famílies i clans, donant lloc a estructures organitzatives cada cop més complexes. El cap d'un d'aquests nivells estructurals, Na Ulivau, va unificar l'arxipèlag políticament.

Al segle X l'imperi de la veïna Tonga va arribar a influenciar algunes illes de Fiji. Es creu que la influència d'aquest actual país va traslladar a les Fiji alguns costums de la polinèsia així com alguns trets lingüístics. Cap al segon mil·lenni D.C., el territori va ser explorat per alemanys i britànics (s. XVII i XVIII). L'any 1874 els caps de les Fiji van cedir a la Corona Britànica la possessió de les illes. Les autoritats fijianes no van posar problemes a la compra o expropiació de terres per a nous cultius necessaris per als britànics, però els campessins es van mostrar més recelosos a abandonar les seves terres per treballar en d'altres, el que va propiciar que milers de treballadors arribessin a les illes a treballar de forma semi-esclava, arribant primer de les Illes Salomó i després de la Índia.

L'actual República va aconseguir la independència el 10 d'octubre del 1970, tot i que la Reina Isabel II va seguir regnant fins al 1987, quan es va donar un cop d'estat i es va promulgar la República.

Bandera de la República de les Fiji

La població

La població estimada de la República de Fiji era de 890.057 persones al juliol del 2011, 51,9% de les quals formen part de la població urbana i la resta, de la població rural. Aproximadament més de la meitat de la població és nativa, un 37% és d'origen indi i la resta, d'altres ètnies. L'esperança de vida al néixer es troba en els 69 anys, als 66 per als homes i als 71 per a les dones. L'accés als serveis sanitaris, amb dades del 2002, era per al 98% de la població i l'alfabetisme adult d'un 93%.

Pel que fa a la religió, la majoria de la població és cristiana. En segon lloc trobem la religió hindú i la musulmana. Els idiomes oficials són tres. Els seus habitants tenen la llibertat de comunicar-se en el idioma que ells desitgin, utilitzant un intèrpret si fos necessari. Són els següents:

-Anglès: introduït en la època colonial pels governadors del britànics. Es la llengua usada com a medi de comunicació entre les diferents comunitats fijianes.

-Fijià: llengua del Pacífic central, relacionada amb les llengües polinèsies i parlada pels natius i per altres habitants com a segona llengua.

-Hindustaní: de la família de llengües indoeuropea, que es parla sobretot al subcontinent indi. Es parla, entre d'altres, a la Índia, Pakistan, Malàisia i Guyana.

Economia

Les illes Fiji gaudeixen de nombrosos recursos naturals: forestals, minerals i de pesca, i tot i una que una part important de l'economia pertany al sector de subsistència (produir el suficient per alimentar a la família que hi treballa), és una de les economies més desenvolupades del Pacífic.

L'agricultura, doncs, és de gran importància. Els principals productes conreats són la canya de sucre, l'arròs, el tabac, el cacao i el coco. A més, també es produeix carn de boví, de porc i d'aus de corral. Des del Govern, es va crear un pla de desenvolupament a 20 anys vista, que té com a objectiu principal incrementar la participació dels natius en l'economia, així com animar certs sectors per tal de diversificar l'economia i reduir la dependència econòmica d'activitats concretes. El Govern també té com a objectiu reduir la dependència dels combustibles fòssils importats, engegant el desenvolupament de la indústria dels biocombustibles.

El turisme per la seva banda, és la major font de divises per a Fiji, així com una molt important font de llocs de treball per a la població. Al 2011, aquest sector va representar un 56,3% del total de les exportacions de serveis. Aquell mateix any, la previsió de la contribució del turisme al PIB per al 2012 era del 35,8%, una dada considerablement per sobre de la mitja de la seva regió turística. Les contribució directa als llocs de treball és de 39.500 llocs, un 11,7% del total dels llocs de treball. Els països emissors de turistes que visiten les Fiji són Austràlia en primer lloc, Nova Zelanda en segon. Els dos sumen un 67% del total de les arribades internacionals, principalment a causa del factor de proximitat. Per sota d'aquests grans emissors, trobem Estats Units, Canadà, Europa, les illes del Pacífic i Japó. Tot i això, els darrers anys es detecten dos mercats en creixement: Xina i la Índia. Al 2011, el número d'arribades internacionals va ser de més de 675.000 visitants per mitjans de transport aeri i 59.000 per mitjans de transport marítims.

Arribar-hi

Abans de viatjar a les Fiji o a qualsevol país, s'han de tenir en comte els requeriments d'entrada al país de destinació. En aquest cas, són els següents:

Els ciutadans dels països o territoris seguidament anomenats tenen garantit el permís de visita per 4 mesos des de que arriben a les illes, pel que no necessiten obternir el visat de turiste amb antelació: Antigua and Barbuda, Argentina, Austràlia, Àustria, Bahamas, Barbados, Bèlgica, Belize, Botswana, Brasil, Brunei, Bulgària, Canadà, Xile, Xina, Colòmbia, Xipre, República Checa, Dinamarca, Dominica, Estònia, Finlàndia, França, Gàmbia, Alemanya, Ghana, Grècia, Grenada, Guyana, Honk Kong, Hungria, Islàndia, Índia, Indonèsia, Irlanda, Israel, Itàlia, Jamaica, Japó, Kenya, Kiribati, Letònia, Lesotho, Liechtenstein, Luxemburg, Malawi, Malàisia, Maldives, Malta, Illes Marshall, Illes Maurici, Mèxic, Micronèsia, República de Moldavia, Monaco, Nauru, Holanda, Nova Zelanda, Nigèria, Noruega, Palau, Papua Nova Guinea, Perú, Filipines, Polònia, Portugal, Romania, Rússia, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and the Grenadines, Samoa, Sèrbia, Seychelles, Sierra Leone, Singapore, Eslovàquia, Eslovènia, Illes Salomó, Sud Àfrica, Korea del Sud, Espanya, Sry Lanka, Swatziland, Suècia, Suïssa, Tanzània, Thailàndia, Tonga, Trinidad i Tobago, Tuníssia, Turquia, Tuvalu, Uganda, Ucraïna, Emirats Àrabs Units, Regne Unit, Estats Units, Uruguai, Vanuatu, Ciutat del Vaticà, Veneçuela, Zàmbia, Zimbawe, Illes Cook, Niue, Nova Caledònia i Taiwan.

Els ciutadans dels territoris no esmentats necessiten demanar el visat de turista amb antelació a l'ambaixada de les Fiji o el consulat.

Per més informació es recomana visitar la pàgina web del Departament d'Immigració

Amb avió

Els aeroports que han programat vols comercials són els següents:

Aeroport Internacional de Nadi

Cicia Cicia Airport

-Koro Koro Airport

-Labasa Labasa Airport

-Lakeba Lakeba Airport

-Levuka Levuka Airport

-Malolo Lailai airport

-Mana Island Aiport

-Matei Airport

-Moala Airport

-Ngau Airport

-Rotuma Airtport

-Savusavu

-Vanuabalavu

-Vinusea

Tot i això, el principal aeroport internacional és el Nadi Internacional Airport, el qual també és important a nivell de les illes del Pacífic Sud.

Amb vaixell

Es pot arribar a les Fiji mitjançant transport marítim principalment des d'Austràlia. També hi arriben creuers.

Circular

Per moure's per les principals illes de Fiji d'una manera fàcil i econòmica es poder utilitzar els autobusos locals, carriers (camions petits) i ferris. Per viatjar d'una manera una mica més comfortable i ràpida es poden utilitzar els autobusos express amb aire condicionat, taxis, vaixells de lloguer i avions petits.

Hi ha ambaixades que recomanen evitar moltes de les maneres de viatjar per carretera, ja que tendeix a ser més perillós del que sembla degut als sots, els desprendiments i els ponts en mal estat.

Parlar

Com hem dit anteriorment, l'anglès és un dels idiomes oficials de la República de les Fiji. Tot i això, pot ser que en les illes no principals sigui més complicat entendre's en aquest idioma. Per altra banda, conèixer algunes paraules en fijià pot permetre al turista apropar-se més a la gent nativa, amb el que s'aconseguirà tenir una més cordial rebuda per part seva.

El següent és un llistat de les principals paraules que un turista pot utilitzar:

Hola Bula (pronunciat com mbula)

Adéu Ni sa moce (ni sa mode)

Bon dia Ni sa yadra (ni sa yandra)

Yes Io

No Sega (senga)

Si us plau Yalo Vinaka

Disculpa Tolou

Gràcies Vinaka

Lavabo Vale lailai

Menjar Kana (kama)

Beure Gunu

Un Dua (ndua)

Dos Rua

Comprar

Productes

Els productes més típics que es poden comprar a Fiji són: les joies de filigrana, els tallats de fusta (com els bols de kava) i les peles polides de coco, les petxines, els articles teixits (com les catifes, sotagots, barrets, ventalls i safates) i les perles. No existeix el costum de regatejar a les tendes, però sovint alguns botiguers ofereixen descomptes en el cas de que el client gasti grans quantitats en el seu establiment. Alguns dels articles lliures d'impostos que es poden adquirir a Fiji són: càmeres, televisions, rellotges, binoculars, encenedors, equips de so, cristall i porcellana. Horari comercial: Dilluns-divendres 08.00-19.00, dissabte 08.00-13.00 (algunes tendes tanquen els migdies del dimecres i obren fins més tard els divendres)

Moneda

La moneda de Fiji és el dòlar fijià. Existeixen bitllets de 2, 5, 10, 20 i 50. Un dòlar es divideix en 100 centaus. Les monedes són de 1, 2, 5, 10, 20 i 50 centaus i d'un dòlar. Tot i tenir moneda pròpia, els dòlars americans són acceptats a gran part dels establiments.

Per fer el canvi de moneda es pot acudir a la sucursal del banc ANZ a la terminal de l'Aeroport Internacional de Nadi, que està oberta les 24 hores, o bé als caixers automàtics situats en aquest mateix recinte. Els bancs ANZ, Westpac i el Colonial National tenen oficines per tot el país on es poden fer canvis de divises. Si es fa una visita a pobles molt petits, es recomana portar una quantitat suficient de moneda local.

Menjar

Es pot trobar cuina internacional a més de la cuina local, que és una barreja entre cuina fijiana i índia. El més normal és que el menjar es serveixi a taula, encara que hi ha alguns establiments que ofereixen menjar estil buffet al migdia. Els hotels sovint serveixen menjar també a persones que no s’allotgen al seu hotel.

Especialitats nacionals:

Kakoda (peix adobat i cuinat amb crema de coco i llima). Rourou (plat de fulles de malanga). Kassaua (yuca, sovint cuita, rostida o gratinada i cuinada amb crema de coco, sucre i puré de plàtan). Duruka (un exòtic vegetal semblant a l'espàrrec, la temporada del qual va d'abril a maig). Lovo (festí de carn, peix, verdures i fruites).

Beure i sortir

A Fiji es poden trobar bars i cocteleries. Només poden servir alcohol els restaurants, discoteques i els bars dels hotels amb llicència.

Beachcomber Island

Aquesta illa situada dintre de l'arxipèlag de les Mamanuca, és anomenada molt cops pel sobrenom "Illa de la Festa". Beachcomber és un indret que no ha de deixar de ser visitat pels amants de la festa nocturna intensa. L'illa és molt popular entre els joves turistes i amants de les discoteques, i és ideal per a aquells que busquen una barreja entre unes vacances relaxades a platges paradisíaques i festes nocturnes amb excel·lents còctels exòtics, festes de DJ i gent disposada a passar-s'ho molt bé.

Begudes nacionals

Una de les seves begudes tradicionals és el kava. Es fa a partir de l'arrel de la planta del pebre i la cerimònia de la yagona és encara una tradició bastant important a Fiji. Antigament, la beguda era preparada per verges, que mastegaven l'arrel fins a obtenir una massa suau abans d'afegir aigua. Altres begudes locals són: Carlton (cervesa local produïda a Suva), Fiji Bitter (cervesa produïda en Lautoka), Meridan Moselle i Suvanna Moselle (vins locals), Booth's Gin, Bounty Fiji Golden Rum, Cossack Vodka i Old Club Whisky (produïts per South Pacific Distilleries).

Dormir

Les opcions per allotjar-se a Fiji són molt diverses. Hi ha més de 50 ressorts i una gran varietat d’hotels que es distribueixen al llarg de les 332 illes que componen el país. La gran part dels hotels i ressorts es troben a les illes de Viti Levu i Vanua Levu, mentre que a les illes més petites es poden trobar un petit nombre de centres turístics o fins i tot illes amb un sol hotel o ressort.

Les instal·lacions disponibles en aquests establiments de les illes Fiji, són molt variats. Alguns disposen d’Spas, gimnasos totalment equipats, grans piscines en forma de llac i habitacions molt modernes amb totes les comoditats per a gaudir d’unes luxoses vacances, mentre que d’altres establiments estan dirigits a viatgers amb un pressupost més ajustat o per aquells que desitgen aïllar-se de la vida moderna.

Aprendre

Treballar

Seguretat

L'estació desl ciclons a Fiji va de novembre a abril. El país està situat en una zona sísmica i hi ha possibilitats de terratrèmols.Tenen un bon sistema d' alerta.

Existeix un continu increment de robatoris amb violència contra estrengers especialment a les zones urbanes. Només s' han d'utilitzar taxis de companyies registrades que ofereixein garanties i fixar el preu del trajecte per endavant.S'ha de tenir una especial precaució amb els passaports que sovint són objecte de robatoris.

Quan a la situació política, després del cop d' Estat del 5 de desembre del 2006 és d'una calma tensa, encara que no s' han registrat alteracions d' ordre públic dignes de menció.L' estat d' emergència, actualment aixecat, va ser instaurat dues vegades al llarg de l' any 2012.

Salut

Les prestacions sanitàries tenen les limitacions pròpies d'un país d'escassa població i dimensions i molt aïllat. A totes les illes del Pacífic és molt recomanable contractar una assegurança mèdica d' àmplia cobertura que inclogui la repatrició.

Degut a l' aparició de brots de Dengue, que s' han extès recentment,es recomana extremar les precaucions per evitar picadures de mosquits. També han aparescut brots de febre tifoidea.

L'atenció mèdica d'emergència és bona en el bàsic en les zones urbanes. En el tractament d' afeccions greus es requereix un evacuació ràpida a Austràlia i Nova Zelanda. Generalment, fins i tot,l' assistència mèdica més elemental no està disponible en les zones fora de les zones urbanes.

Els viatgers afeccionats a la pràctica del submarinisme han de tenir en compte que només hi ha dues cambres de descompressió a Fiji i que són a Suva, mentre que les zones més populars on es practica el submarinisme es troben lluny d' aquesta localitat.

Fiji, igual que la major del Pacífic Sud pot tenir una intensa radiació solar que pot causar cremades greus a la pell en un curt període de temps, per tant, s' han d' utilizar ulleres de sol i protecció solar a tota la pell per tal de prevenir-ho.

S'ha de tenir cura de l' aigua de beure fora de les zones urbanes. En cas de dubte s' ha de bullir o purificar. Hi ha aigua embotellada disponible a tot arreu. Les amanides i les fruites s' ha de menjades rentades o pelades, s' ha de tenir cura amb el marisc i el peix i evitar la carn poc cuita. S' ha d' anar en compte per no tenir molèsties estomacals però aquí aquests transtorns són relativament menors.

Respectar

Fiji va ser convertida al cristianisme pels misioners europeus el segle XIX. El cristianisme es va convertir en la religió dominant, essent la confessió metodista la més nombrosa, seguida de la catòlica. També hi ha una sèrie de religions orientals com l'hindúïsme, l'Islam i el sijisme.

Fiji té molts dius festius ja que reconeix els dies especials de les diferents creences religioses,com la Pascua i el Nadal pels cristians,Depavali pels hindús, Eid pels musulmans.

Moltes botiges tanquen els diumenges.

Mantenir contacte

El servei telefònic fix està dispobible en tot el país amb la companyia Telecom Fiji Limited.

Per trucar a Fiji s' ha de marcar el codi d' accès internacional seguit del codi de Fiji que és el 679 i el número local. A Fiji no tenen codi d' àrea.

Per trucar des de dins de Fiji s' ha de marcar 00 el codi del país, el codi de l'àrea i el número de telèfon.

Per trucar dintre de Fiji no es necessita prefix o codi d' àrea de llarga distància nacional. Només s'ha de marcar el número local.

Els telèfons públics es troben en totes les oficines de Correus i en altres llocs. A totes les oficines de correus i en moltes botigues ( incloses les de regals de la terminal de l' aeroport de Nadi ) venen telecards.

El telèfon mòbil està molt extès a Fiji però nohi ha cap companyia internacional opera a Fiji.Vodafone telèfons mòbils i targetes SIM compatibles amb GSM per a telèfons desbloquejats a l' aeroport de Nadi i a les oficines de Nadi i Suva. Una empresa austaliana Inkk Mobile ven mobils prepagament. Els grans magatzems Tappoo també venen telèfons de Inkk i targetes SIM

Variants

Accions

Docents

En altres llengües