Bagan

De Wikitravel

Bagan és una àrea en la regió central de Myanmar .
Temples a Bagan

Comprendre

Bagan , situada a la vora del riu Ayeyarwady(o Irrawaddy ) ,és la zona amb la més gran i més densa concentració de temples budistes , pagodes , stupas i ruïnes en el món amb les instal•lacions que daten dels segles 11 i 12 . La forma i la construcció de cada edifici és molt important en el budisme amb cada component tenint un significat espiritual .

Mirant de comparar entre aquesta immensa zona arqueològica i l'altra joia arqueològica important del sud-est d'Àsia , els llocs d'Angkor , aquesta analogia pot ser d'ajuda :

Les ruïnes d'Angkor són com un banquet xinès on el menjar es presenta en racions espectaculars entre esperes de suspens entre els elements que s'amaguen darrera cortines forestals . D'altra banda , Bagan se serveix en forma de tapes espanyoles , els ingredients exposats al client i es mostren en petites porcions mida d'un mos , amb la atracció petita i visible a la mà , en intervals més curts .

Una altra analogia entre Angkor i Bagan radica en la distinció de les estructures del temple com ara les siluetes de stupa i capitel .

Carxofes i panotxes de blat de moro = Angkor , mentre que les carbasses i durians ( o pinya ) = Bagan .

Aplicant la imaginació, els temples de Bagan estarien coberts amb cons de gelat invertits .

Dona un toc de romanticisme el procés d'envelliment agraciat dels temples . Per alguna raó , no hi ha paravents al voltant com ho demostra la zona estèril, seca i desèrtica de la muntanya cap a l'oest passant el riu , que provoca petits tornados ocasionals que generen partícules de pols de terra erosionada que es deposita a les estructures . Aquest fenomen ha provocat tal efecte exfoliatiu que el recobriment d'estuc dels temples revela els blocs estructurals de maó amb una pàtina rovellada, de color vermellós , i de vegades marró-daurada és colpejat pels raigs del sol .

L'erosió és una amenaça important per a aquesta zona , no només el vent incidint contra dels edificis , sinó també l'aigua dels poderosos Ayeyarwady ( Irauadi ) que amenaça de les riberes del riu . El fort corrent del riu ja ha rentat la meitat de l'àrea de la zona antiga de Bagan . Acostumava a ser un enclavament de forma rectangular protegit per un mur perimetral . Ara el que queda és més o menys la meitat de la regió oriental triangular .

Altres imatges de Bagan que fan una gran impressió als turistes és la figura que retalla la línia de l'horitzó formada per les teulades dels temples i la vegetació.

Escultura a Bagan Bagan