Austràlia

De Wikitravel

Austràlia és l'únic país que té un continent sencer a si mateix. famós per les seves meravelles naturals i espais oberts, les seves platges, deserts, "volant", i "World el Outback", Austràlia és en realitat un dels països més urbanitzats del món. També és ben conegut pels atractius cosmopolita de les seves grans ciutats com Sydney, Melbourne, Brisbane i Perth.

Regions

Austràlia, un dels 14 països independents que conformen Oceania, és el sisè país més gran per àrea de terra, comparable en grandària als 48 estats d’Estats Units. Envoltada pels oceans Índic, Glacial Antàrtic i Pacífic, està separada d'Àsia pels mars d'Arafura i Timor.

Els 7.686.850 km ² de superfície d'Austràlia es troben a la placa indo-australiana i té una línia costanera de 25.760 km. La seva capital, Canberra, es troba en el Territori de la Capital Australiana. La població del país el 2011 era d'uns 21,5 milions d'habitants, concentrats principalment a les grans ciutats costaneres: Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth i Adelaida i la mateixa capital.

Aquestes són les seves regions:

Nova Gal•les del Sud i el Territori de la Capital Australiana (Canberra).
Australia locator-MJC coloured (labelled).png

És l'estat més antic i poblat d'Austràlia, situat en la part sud-oriental del país, al nord de Victòria i al sud de Queensland, amb una densitat de 8,45 hab/km2. Sydney, la ciutat més gran d'Austràlia, n’és la seva capital.

Territori del Nord Encabit entre l’Austràlia Occidental (oest), l’Austràlia Meridional (sud) i Queensland (est), hi trobem les formacions rocoses Uluru i Kata Tjuta , llocs sagrats dels aborígens i importants atraccions turístiques, situades dins del Parc Nacional Uluru-Kata Tjuta. La seva capital és Darwin.

Queensland Famós pel seu clima càlid i assolellat, és conegut com l’Estat del Sol. Està ubicat al nord est del país, bona part d’ell en la zona tropical i la seva capital és Brisbane.

Austràlia del Sud Amb Adelaida com a capital, aquest estat es troba al centre del sud del país. És conegut pels seus excel•lents vins de la Vall de Barossa , la fauna i la natura a l’illa Kangaroo Island, entre altres.

Tasmània Separada del continent per l'estret de Bass, a 240km. del sud-est del continent, amb poc més de mig milió d’habitants i amb capital a Hobart, l’estat destaca per la seva peculiar fauna (dimoni de Tasmània, tigre de Tasmània i betong de Lesueur...)

Austràlia Occidental Amb una extensió de 2.525.500 km², cobreix un terç del país. És tan gran, que si fos un estat independent seria el desè en la llista dels més grans. La seva capital és Perth i hi viuen 2/3 parts del total de l’estat. Des del punt de vista econòmic és un estat miner amb algunes àrees vitivinícoles.

Ciutats

• Canberra

Amb una població vora els 313.000 habitants, és la capital del país i on trobem les institucions del govern.
Memorial de Guerra Australiano, Canberra
És per això, que molts dels monuments més importants del país els trobem aquí (Parlament, Memorial de la Guerra, Galeria Nacional d’Austràlia, Museu Nacional, etc.)

• Adelaida És la cinquena ciutat més gran del país, capital d’Austràlia Meridional, coneguda com la ciutat de la cultura, amb molts festivals, teatres, així com també pel seu vi, art i esports.

• Brisbane Fortament renovada d’ençà l’Exposició Universal l’any 1988, la capital de Queensland és avui dia una magnífica ciutat, amb una gran quantitat de parcs i variada oferta cultural. Hi destaca, tot i no estar al costat de l’oceà una platja artificial just davant del centre de la ciutat; es diu Southbank i és molt popular.

• Cairns Al mateix estat de Queensland, hi trobem aquesta porta d'entrada a la Gran Barrera de Corall i Port Douglas. És un destí molt sol•licitat donat el seu clima tropical i la proximitat a grans atractius turístics.

• Darwin Capital del Territori del Nord, fou construïda damunt un penya-segat, a la vora del mar de Timor, és una de les ciutats més modernes i multiculturals del país. Resulta ser una important porta d’entrada per països com Timor Oriental o Indonèsia.

• Hobart La capital de Tasmània és pintoresca i tranquil • la, amb una variada oferta de flora i fauna, és la ciutat més antiga d’Austràlia.

• Melbourne La segona ciutat més gran d'Austràlia és avui dia coneguda per la seva cultura i els seus encantadors parcs que li va valer el sobrenom de "Ciutat Jardí". La seva música tradicional i contemporània, la dansa i l'art, així com el seu estil de vida relaxat li van merèixer ser considerada com la "ciutat més habitable del món" els anys 2011 i 2012.

• Sydney És un punt de partida ideal per visitar Austràlia, ja que té un estil de vida diversa, tot començant per The Rocks i l’Eastside de Sydney, sopant al Darling Harbour i al Chinatown de Sydney, comprant al centre de la ciutat i passant per l’av. Paddington acabant per animats pubs a Balmain, ple d’entreteniment.

Altres destins

Les seves platges:

Hi ha una gran quantitat de platges a Austràlia i moltes d’elles són verges. Austràlia compta amb algunes de les millors platges del planeta i l'enorme línia costanera s'estén per prop de 37.000 km, que inclou 11.011 platges, més que qualsevol altra nació. La major part de les ciutats i pobles d'Austràlia es troben a la costa o prop d’ella -el 85% de la població d'Austràlia viuen a menys d'una hora en cotxe de la costa-. Algunes de les millors platges d'Austràlia:

Agnes Water. Una de les millors platges del continent, la trobem al nord de la regió de Queensland, l’última dins d’una línia de bellíssimes i verges platges de la regió.

Belles Beach. Aquesta és una de les platges més conegudes d'Austràlia . Val a dir que si els surfistes australians tinguessin el seu propi país, Bells Beach en seria la capital.

Bondi Beach. Es podria dir que la platja més famosa d'Austràlia , Bondi Beach és la meca dels turistes, els salvavides, els surfistes i amants del sol. Bondi és un exemple definitiu de la cultura de la platja de la ciutat de Sydney és a uns minuts amb cotxe de la ciutat

Cable Beach. Coneguda com una de les platges més impressionants del món, amb vint-i-dos quilòmetres de sorra blanca que voreja les aigües turqueses de l'Oceà Índic, ofereix l'ambient ideal per nedar i relaxar-se.

Gold Coast, platja a 70km. de Brisbane

Destinacions sorprenents:

Parc Nacional d’Uluru-Kata Tjuta Sens dubte la roca més fotografiada del món, aquest monòlit, amb 900 milions de vida, és probablement l’atracció més popular al centre d'Austràlia.

Vista panoràmica d'Ayers Rock, comunment conegut com Uluru

D’altra banda, hi trobem els “olgues”, que són un grup de formacions rocoses situades a 25 km de l’Uluru, tot conformant un conjunt petit de valls i gorges.

L’Illa Verda Aquesta és un autèntic cau de corall situat 27 quilòmetres al nord-est de Cairns. L'illa és d'una bellesa excepcional amb la selva verge i l'escull circumdant que la conformen.

Thredbo Situat a les nevades muntanyes del país, a 500kms. al sud-oest de Sydney, a Nova Gal • les del Sud, Thredbo és una popular estació d'esquí. Aquest complex atreu un flux constant de turistes durant tot l'any.

Comprendre

Red Beret landing at ADFA in August 2013.jpg
El continent australià va ser poblat per primer cop fa més de 40.000 anys amb onades immigratòries de pobles aborígens d'Àsia del Sud i Sud-est. Així doncs, la major part d'aquesta població es concentra al Sud-oest del país.

Una de les preocupacions australianes a llarg termini són la salinitat i la contaminació de les àrees costaneres, sobretot quan afecta a la Gran Barrera de Corall.

D'altra banda, el govern australià es basa en un sistema federal amb estats i els seus respectius governs nacionals, similars als EE.UU., tot i que a Austràlia se segueixi un model britànic amb dues càmeres escollides. Austràlia és una democràcia representativa, això vol dir que posseeix un govern parlamentari en el que els seus ciutadans participen donant la seva opinió.

Actualment, Austràlia pertany a la Commonwealth (Comunitat Britànica de Nacions), que és una associació lliure de 50 estats independents sobirans, els quals formaren en el seu moment part de la Corona británica. És per aquesta raó que, encara que aquest país és una nació independent, la reina Isabel II d'Anglaterra n'és també formalment la reina i, per això, Austràlia és una monarquía constitucional.

Arribar-hi

Amb avió

Austràlia està molt lluny de qualsevol altre lloc al món de manera que, per a la majoria dels visitants, l'única forma pràctica d’arribar-hi és via aèria.

Aproximadament la meitat de tots els viatgers internacionals arriben per primera vegada a Austràlia via Sydney, la ciutat més gran. Després d’aquesta, un nombre significatiu dels viatgers també arriben a Austràlia per Melbourne, Brisbane i Perth. També hi ha serveis internacionals directes a Adelaida, Cairns, Darwin, la Costa d'Or i l'Illa de Nadal, encara que aquestes es restringeixen en gran part als vols procedents de Nova Zelanda, Oceania o Àsia Sud-Oriental. A causa dels llargs temps de viatge d'algunes destinacions, alguns viatgers procedents d'Europa opten per fer escala, habitualment a Singapur, Hong Kong, Dubai , Bangkok o Kuala Lumpur .

En el supòsit que hom hagi d’agafar un vol nacional, ja en territori australià, Sydney, Brisbane i Perth tenen terminals nacionals diferents, fet a tenir en compte ja que requereix temps i complexitat de trànsit. En canvi, destins com Melbourne, Adelaida, Darwin, Cairns i la Costa d'Or tenen tots ells les portes o accessos dins d'una sola terminal o a poca distància l'un de l'altre.

Amb vaixell

De novembre a febrer és la temporada de navegació. Holland America Line, Princess Cruises i Royal Caribbean ofereixen creuers a Austràlia a través del Pacífic.

Circular

Amb cotxe

Austràlia compta amb un bon entramat de camins i carreteres, totes elles en unes òptimes condicions.

S’hi condueix per l’esquerra i les distàncies i les velocitats s'especifiquen en quilòmetres; a més, el combustible es ven per litre. D’altra banda, no hi ha peatges en carreteres o ponts fora de les zones urbanes de Sydney, Melbourne i Brisbane.

Generalment, les llicències a l'estranger són vàlides per conduir per Austràlia durant tres mesos a partir de la data d'arribada. No obstant, si la llicència no està traduïda a l’anglès, es necessita d’un permís de conduir internacional (IDP) a més de la seva llicència. Cal tenir en compte que les regulacions de la llicència i normes de conducció varien lleugerament d'un estat a un altre.

Parlar

Africaimmiaus.jpg
L’anglès és l’idioma del país, tot i que no és estrany trobar signes d'un segon idioma, com per exemple en les zones urbanes amb una alta població d'immigrants asiàtics, on els signes i els menús dels restaurants de vietnamites i xinesos hi sovintegen, i també al voltant de les localitats de Cairns i Queensland , on alguns signes estan escrits en japonès, a causa del gran nombre de turistes japonesos.

Tot i això, com Austràlia té un gran nombre d'immigrants, hi ha una sèrie de llengües minoritàries parlades per un nombre considerable d’australians com l'àrab, mandarí, cantonès, alemany, italià, polonès i grec.

Menjar

A continuació, algunes de les diferents opcions per menjar:

Restaurants BYO (Bring Your Own –alcohol-). En moltes de les comunitats urbanes d'Austràlia es troben petits restaurants de baix cost que no tenen llicència per servir, però permeten als comensals portar la seva pròpia ampolla de vi o cervesa. Certament, una opció molt més econòmica que demanar quelcom per beure al mateix restaurant.

Pubs Locals on se serveixen l'esmorzar o el dinar a la mateixa barra del pub. Tradicionalment s’hi serveixen àpats de carn, pollastre a la parmesana, peix i patates, o nachos fins i tot.

Clubs Més comuns de veure als estats de Queensland i Nova Gal • les del Sud, la seva majoria ofereixen bons àpats de qualitat, tot garantint vistes a llocs atractius, com els ubicats vora dels Twin Towns a Tweed Heads.

Cafès La majoria de les ciutats i els suburbis en tenen, on se serveixen esmorzars, àpats lleugers i pastissos durant tot el dia. Oberts fins l’hora abans de sopar.

Menjar ràpid/aire lliure De McDonalds, Subway i KFC se’n troben. Burger King és conegut com Hungry Jack. I existeix la xarxa Rooster, que és una cadena australiana, on la base alimentària és el pollastre. La bonança del clima d'Austràlia suggereix fer menjars a l’aire lliure, pel que és freqüent trobar gent fent pícnics i barbacoes en espais oberts. En aquest sentit, val a dir, molts parcs del país proporcionen barbacoes gratuïtes per a ús públic.

Dormir

Arribats a aquest punt, cal dir que Austràlia ofereix una gran varietat d’allotjament:

Càmping Els parcs de caravanes proporcionen dutxes i lavabos, i en ocasions les instal•lacions de rentat i cuina. Fins i tot poden trobar-se parcs de caravanes a la platja.

Albergs i Hostals El preu d’aquest tipus d’allotjament ronda els $20-$30 per persona i nit, tot considerant que els banys són compartits i que, generalment, les instal•lacions inclouen una cuina totalment equipada amb zones de refrigeració i emmagatzematge d'aliments adequats. La majoria dels albergs també tenen àrees de sala equipada amb sofàs, taules de menjador i televisor. Pel que fa als hostals, cal tenir en compte que venen targetes de descompte, que aporten alhora descomptes en certs destins turístics.

Pubs La majoria dels pubs a Austràlia ofereixen algun tipus d'allotjament. Poden oferir des d’habitacions molt bàsiques en mal estat, fins a un allotjament “boutique” modern. El seu preu en sol ser un bon reflex. Aquest allotjament tan sols està disponible al centre de Sydney , fet pel qual tornar a l’habitació després de prendre quelcom és una tasca senzilla. Si un viatja sol, i vol una habitació privada, els bars solen tenir habitacions individuals amb un descompte sobre una habitació doble. La majoria dels motels cobraran el mateix preu per a una o dues persones compartint una habitació.

Motels En general, un allotjament d'estil motel tindrà una habitació privada amb un llit o un nombre de llits, i bany privat amb dutxa i WC. Molts motels tenen habitacions familiars, que en general tenen un llit doble i dos llits individuals a l'habitació. Les habitacions de motel a les ciutats generalment costar més de $80. Els preus per a nens ,addicionals, poden variar uns $20/nen. La majoria dels motels serviran un esmorzar calent o continental a la seva habitació al matí, per un càrrec addicional. Alguns poden tenir un restaurant o servir el sopar. I d’altres poden tenir una torradora a l'habitació.

Hotels Totes les capitals dels estats tenen almenys un hotel 5 estrelles, amb diversos disponibles a les principals capitals. La majoria dels hotels d'Austràlia es troben en els districtes de negocis (CBD) de la ciutat cabdal i cal ressaltar-ne els seus serveis (internet d'alta velocitat de fins a 24 MB /s) i hospitalitat. Tots els hotels tenen un restaurant, el menjar del qual és comparable a molts altres restaurants d'alta gamma fora de l'hotel.

“Granges” (Farm Stay) Impliquen pernoctar en una propietat de treball. Adequades per a una estada de dos o més dies, permeten involucrar els clients en la gestió de la finca, si ho desitgen.

Casa de vacances Són habitatges llogats pels seus propietaris. De vegades es troben al centre de la ciutat, i d’altres a les zones residencials de les ciutats i pobles. La durada del lloguer mínim és d'almenys 2 dies en general. Solen tenir dos dormitoris, un saló i un bany.

Bed and Breakfast Hostals i pensions tendeixen a ser una forma d'alta qualitat d'allotjament a Austràlia, sovint centrada en allotjament de cap de setmana per a parelles.

Resorts Clars exemples d’aquests són els que trobem a l'illa dels Whitsundays, amb una variada oferta d’enclavaments. Port Douglas també té molts centres turístics amb estàndard mundial.

Aprendre

Si hom té la intenció d'estudiar a Austràlia, és possible que s’hagi d'estar en possessió d’una mena de visat especial. Els estudiants i universitaris convidats a visitar les universitats australianes, en general, també en necessiten, encara que la seva visita sigui per un curt període de temps -en aquest cas amb un visat de turisme electrònic n’hi ha prou. Per a cursos de curta durada, cal consultar amb el consolat o ambaixada oportuna.

Els estudiants australians assisteixen a l'escola secundària durant sis anys per, després, entrar a la universitat als disset o divuit anys d'edat. Els programes de pregrau d'Austràlia són en general de tres o quatre anys de durada. Un cinquè any és obligatori en alguns programes de grau professionals com l'enginyeria, el dret, la medicina i l'odontologia. Austràlia no té universitats del prestigi de Harvard, Oxford o Cambridge, però moltes d’elles estan classificades entre les 200 primers en el món.

N’hi ha 42. Als seus webs hi trobem tota la informació relativa als seus cursos disponibles per a estudiants estrangers, així com també sobre com sol • licitar i obtenir allotjament i transport. Totes les classes de nivell universitari són en anglès , a excepció dels cursos que se centren específicament en els altres idiomes. Els alumnes que no hagin obtingut prèviament una titulació en un programa de parla anglesa hauran de participar en una sèrie de proves de competència en anglès abans de poder-s’hi inscriure.

Treballar

Deixant a un costat els ciutadans australians, neozelandesos i residents permanents a Austràlia, hom necessita d’un visat per treballar, no tenint accés a règims de seguretat social i accés limitat als acords de pagament d’atenció mèdica del govern australià.

Salut

La llarga exposició al sol en les latituds australianes acaben per derivar en cremades solars, desencadenant inclús en febrades i malestar que poden trigar setmanes en marxar. Convé doncs usar protector solar (+30) varies vegades al dia, roba i barret apropiats. Fins i tot si es va a la platja, es recomana dur tenda de campanya.

Pel que fa a l’aigua, la de l’aixeta és potable, tot i que varia considerablement segons el lloc on estiguem, pel que fa a mineralització i gust.

Quant a les vacunes, no hi ha malalties transmissibles endèmiques que en requereixin; però sí seran necessàries quan el visitant hagi estat prèviament a la seva arriba al país, en un altre amb un risc d'infecció dins dels 6 dies abans d’arribar.

Els mosquits

Els mosquits són presents tot l'any en els tròpics i durant l'estiu a les zones meridionals, tot causant infeccions que poden durar setmanes; fins i tot hi ha hagut casos de febre del dengue. La malària no està present a Austràlia.

L'atenció mèdica

El 000 és el número per emergències. Cal tenir en compte, però, com que la densitat de la població a Austràlia és baixa, hi ha zones molt allunyades dels centres mèdics. Tot i això, existeixen localitats amb poblacions de 5.000 o més habitants que tenen un hospital petit capaç de donar tractament d'emergència en casos greus. No obstant, qualsevol tipus de lesió que requereixi de microcirurgia, el malalt haurà de ser evacuat a una de les capitals per al tractament.

Val a dir, que els procediments d'evacuació estan ben establerts i normalment impliquen ésser evacuat en avió o helicòpter. Per aquesta raó, l'assegurança de viatge o pertinença a una ambulància és molt recomanable per a aquells que viatgen a àrees remotes.

Respectar

Si bé les actituds davant l'alcohol a Austràlia s'han moderat en els últims anys, encara hi ha molt bona voluntat en aventurar-se i acceptar compartir una beguda (cervesa, principalment), entre amistats acabades de fer. Cal dir, sobretot, que en les localitats rurals, rebutjar la invitació a una copa suposa motiu d’ofensa.

En general, s’accepta dur poca roba, sobretot en llocs oberts com les platges. Inclús hi ha platges on es practica el nudisme, tot i estar més allunyades de les zones residencials.

Com en molts països occidentals, la sensibilització pels casos de pederàstia és ben present i la captació de fotografies en llocs públics no està gaire ben vista. Per tant, cal ser curós en aquest sentit.

Igual de curós s’ha de ser quan es faci visita de llocs de culte com ara esglésies o mesquites. I igualment de respectuós cal ser un amb l’ús d'expressions estereotipades d'Austràlia, per tal de no ser vist com un intent de befa. L’australià és sovint autocrític, i poques vegades arrogant. No obstant això, és de mal gust estar d'acord sempre amb un comentari autocrític.

Mantenir contacte

I, finalment, algunes opcions per establir contacte:

Internet Austràlia ofereix moltes opcions d'accés a Internet per als viatgers, tot i que una xarxa wifi pública no és fàcil de trobar.

Cibercafès N’abunden en la majoria dels centres de població i normalment el preu és de $ 4 - $ 5 per hora. Molts cibercafès tenen de 12 a 20 equips que comparteixen una única connexió de banda ampla, fet que comporta que Internet sigui molt lent. Les biblioteques públiques solen oferir alguns punts d'accés a Internet als viatgers, de manera gratuïta o per una petita quota. Els principals hotels ofereixen accés a Internet, generalment per una tarifa. No així a les habitacions d’hotels més petits i motels. La majoria dels albergs juvenils i allotjament per motxillers tenen almenys algun punt d'internet a recepció.

Altres accessos al wifi Cafeteries, McDonalds...

Les telecomunicacions

3/4G connexió de dades GPRS i connexions a Internet sense fils 3G estan disponibles a través de totes les xarxes de telefonia cel•lular. Austràlia compta amb operadores de telefonia mòbil tals com Telstra, Optus i Vodafone, on cadascuna d’elles tenen diversos revenedors amb diferents plans de preus. Cal assenyalar que si bé la majoria dels proveïdors de telefonia donaran una bona cobertura a les àrees metropolitanes i regionals, la xarxa mòbil de Telstra és considerada la millor pel seu ample de cobertura, sobretot en les zones menys urbanitzades. Tot i que les seves taxes són sovint les més altes. No hi ha restriccions als residents a l'estranger per aconseguir una targeta SIM de prepagament a Austràlia. De fet, és molt fàcil entrar a Woolworths / Safeway (gran cadena de supermercats d'Austràlia) i comprar una targeta SIM al taulell (encara que no s'inclouen les trucades). Porteu el seu passaport per a la identificació en cas que sigui necessari.

Marcatge de telèfons El codi d'accés per a trucades internacionals de sortida (des de l'interior d'Austràlia) és 0011 . Si es truca des d'un telèfon mòbil a Austràlia no és necessària des de l'ús d'un marcat internacional prefix (com 0011). El símbol "+" seguit del codi del país de destinació és tot el que es necessita per tenir accés a la xarxa telefònica internacional des del teu telèfon.

Números especials 13 (...): es cobren per tarifa local. 18 (...): estan lliures si es marca des d'un telèfon públic o telèfon fix, i d'ús comú per als números de reserves d'hotel o números d'informació turística. 19(...): són números de tarifació addicional, sovint amb molt fortes càrregues de trucada. 12(...): serveis de transport. 1800 REVERSE(...): trucades de cobrament a destinació.

Variants

Accions

Docents

En altres llengües